Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr 27/2024
Burmistrza Miasta Łuków z dnia 29 lutego 2024 r.

PLAN OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZO-EDUKACYJNY
DLA ŻŁOBKA MIEJSKIEGO NR 1 W ŁUKOWIE

Żłobek Miejski Nr 1 w Łukowie, zwany dalej Żłobkiem, działa w myśl ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. 2023 r. poz. 204 z późn. zm.) oraz określonych standardów opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 zawartych w rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 19 września 2023 r. (Dz.U. 2023 r. poz. 2121).

  1. Podstawowym celem Żłobka jest:
    1) zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych
    2) zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka,
    3) organizowanie i prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka.
  1. Do zadań Żłobka należy:
    1) sprawowanie funkcji opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej;
    2) wspomaganie indywidualnego rozwoju, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju jego niepełnosprawności;
    3) prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji dostosowanych do wieku i rozwoju psychomotorycznego dziecka;
    4) wspomaganie rodziny i rozwoju dziecka;
    5) organizowanie odpoczynku dziennego, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;
    6) zapewnienie wyżywienia, zgodnie z wiekiem i dietą dziecka, zawierającego niezbędne składniki pokarmowe, zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi;
    7) kształtowanie u dziecka umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej;
    8) zapewnienie dziecku właściwych warunków higieniczno-sanitarnych;
    9) współdziałanie z rodzicami (opiekunami prawnymi) w sprawach opieki i wychowania dziecka;
    10) promocja zdrowia;
    11) rozwijanie samodzielności dziecka oraz wyrobienie właściwych nawyków higieny osobistej
  1. Cele i zadania Żłobka realizowane są poprzez:
    1) stosowanie różnorodnych metod i form pracy z dziećmi, uwzględniających ich rozwój psychomotoryczny;
    2) stymulowanie procesów rozwojowych dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy;
    3) zapewnienie odpowiednich warunków lokalowych z wyposażeniem dostosowanym do wieku i potrzeb rozwojowych dziecka;
    4) zapewnienie dzieciom pobytu na świeżym powietrzu przy sprzyjających warunkach atmosferycznych;
    5) współpracę z rodzicami (opiekunami prawnymi) obejmującą przekazywanie przez opiekunów informacji o postępach lub trudnościach w rozwoju dziecka, stworzenie możliwości uczestnictwa rodziców (opiekunów prawnych) z dziećmi w zajęciach prowadzonych w Żłobku, w tym adaptacyjnych i otwartych oraz prowadzenie konsultacji i udzielanie porad w zakresie opieki, wspierania rozwoju i edukacji dzieci ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci niepełnosprawnych.

Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny dla Żłobka określa działania w nim podejmowane w celu spełnienia standardów:

  1. Pracy z dzieckiem – obejmują one cele pedagogiczne, opiekuńcze, wychowawcze i edukacyjne dostosowane do form sprawowanej opieki nad dzieckiem, z uwzględnieniem działań w zakresie:
    1) komfortowej i bezpiecznej atmosfery stwarzanej dziecku podczas jego pobytu w Żłobku, towarzyszenie dziecku w rozwoju charakteryzujące się podmiotowym traktowaniem dziecka, okazywaniem szacunku, nawiązywaniem pozytywnych relacji i budowaniem zaufania dziecka,
    2) edukacji w szczególności dotyczące:
    a) rozwoju umiejętności motorycznych przez codzienne zabawy ruchowe, wspierające koordynację ruchowo-wzrokową,
    b) rozwoju umiejętności językowych przez nawiązanie werbalnej interakcji z dziećmi,
    c) rozwoju umiejętności samoobsługi,
    d) rozwoju kompetencji poznawczych i sensorycznych,
    e) kształtowania i treningu koncentracji i uwagi,
    f) rozwoju umiejętności posługiwania się językiem obcym,
    g)rozwoju kreatywności dzieci przez stwarzanie możliwości samodzielnego badania różnorodnych obiektów, poznawania możliwości ruchowych swojego ciała, eksplorowanie przestrzeni, tworzenie okazji do podejmowania decyzji i dokonywania wyborów,
    3) rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych takich jak:
    a) budowanie pewności siebie u dziecka,
    b) rozwijanie umiejętności komunikacji społecznej,
    c) wchodzenie w interakcje z innymi osobami,
    d) nawiązywanie prawidłowych relacji społecznych,
    e) nabywanie szacunku dla innych osób.
    4) edukacji włączającej dzieci z niepełnosprawnościami, uwzgledniająca rodzaj niepełnosprawności w zakresie uwarunkowanym możliwościami technicznymi lokalu, organizacją żłobka oraz kwalifikacjami kadry
    5) przebiegu procesu adaptacji dziecka, w celu zwiększenia zaufania rodziców do instytucji opieki oraz zapewnienia właściwego rozwoju emocjonalnego dziecka,
    6) przestrzegania zasad higieny, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb dzieci.
  1. Zapewnienia bezpieczeństwa dziecku w Żłobku w szczególności poprzez wdrożenie i stosowanie procedur:
    1) Procedury zapobiegania wypadkom podczas pobytu dzieci w Żłobku,
    2) Procedury postepowania personelu Żłobka w razie wypadku dziecka,
    3)Procedury zapobiegania rozprzestrzenianiu się chorób wśród dzieci, personelu zatrudnionego w Żłobku,
    4) Procedury określające zasady pobytu w Żłobku osób innych niż zatrudniony personel,
    5) Procedura dotycząca przyprowadzania i odbierania dziecka ze żłobka,
    6) Procedury postępowania w przypadku podejrzenia stosowania przemocy wobec dziecka przez rodziców lub osoby sprawujące opiekę w instytucji, na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów,
    7) Procedura obserwacji i monitoringu rozwoju dziecka w Żłobku,
    8) Procedura współpracy z rodzicami we wszystkich grupach Żłobka.
  1. Organizacji pracy, rozwoju i bezpieczeństwa personelu zatrudnionego w Żłobku, by zapewnić:
    1) warunki sprzyjające stymulowaniu rozwoju dziecka,
    2) stosowanie metod pracy z dzieckiem uwzględniających indywidualne potrzeby, zainteresowania i umiejętności dziecka,
    3) respektowanie indywidualnego rytmu życia dziecka przez odpowiednią organizację godzin posiłków, snu, czynności higienicznych i zabawy lub tworzenie planów zajęć w ciągu dnia,
    4) przestrzeganie praw i obowiązków przez osoby sprawujące opiekę nad dziećmi w ramach
    poszczególnych czynności związanych ze świadczeniem usług opieki w Żłobku,
    5) wypełnianie przez personel zatrudniony w Żłobku obowiązków zawodowych innych niż
    bezpośrednia opieka nad dziećmi, takich jak: planowanie zajęć w ciągu dnia, kontakty
    z rodzicami, współpraca z innymi specjalistami i współpracownikami,
    6) wsparcie rozwoju zawodowego osób sprawujących opiekę nad dziećmi Żłobku (adekwatnie
    do możliwości Żłobka oraz potrzeb dzieci objętych opieką), w szczególności przez
    wykorzystanie metod polegających na rozpoznawaniu i rozwijaniu potencjału oraz wiedzy i
    umiejętności już posiadanych przez te osoby, a także przez taką organizację pracy, która
    umożliwia im udział w szkoleniach aktualizujących wiedzę i podnoszących kwalifikacje.
  1. Prowadzenia monitoringu i ewaluacji działalności Żłobka obejmującego:
    1) wdrożenie procedury obserwacji i monitorowania rozwoju dziecka, opracowywaną
    indywidualnie dla każdego dziecka przez Żłobek Miejski Nr 1 w Łukowie we współdziałaniu z Radą Rodziców;
    2) przeprowadzanie, co najmniej raz w roku, analizy satysfakcji rodziców w zakresie usług
    świadczonych przez Żłobek Miejski Nr 1 w Łukowie;
    3) przeprowadzanie, co najmniej raz na dwa lata, weryfikacji realizacji celów pedagogicznych, opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych;
    4) przeprowadzanie, co najmniej raz na dwa lata, przez:
    a) dyrektora Żłobka, oceny pracy i ewaluacji pracy osób sprawujących opiekę, w których uwzględnia się w szczególności postawę tych osób, ich zaangażowanie, relacje z dziećmi i
    rodzicami, organizację pracy, rzetelność i odpowiedzialność,
    5) określenie, na podstawie ww. oceny, przez dyrektora Żłobka oraz odpowiednio Burmistrza Miasta lub inny podmiot, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, wspólnie z osobami sprawującymi opiekę – obszarów wymagających aktualizacji lub rozwoju wiedzy i umiejętności osoby sprawującej opiekę nad dziećmi.
  1. Współpracy osób sprawujących opiekę z rodzicami w zakresie:
    1) udzielania wszelkich informacji o przebiegu opieki,
    2) przeprowadzanie, na bieżąco i regularnie, konsultacji w sprawie potrzeb i rozwoju dziecka.