
Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr 27/2024
Burmistrza Miasta Łuków z dnia 29 lutego 2024 r.
PLAN OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZO-EDUKACYJNY
DLA ŻŁOBKA MIEJSKIEGO NR 1 W ŁUKOWIE
Żłobek Miejski Nr 1 w Łukowie, zwany dalej Żłobkiem, działa w myśl ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. 2023 r. poz. 204 z późn. zm.) oraz określonych standardów opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 zawartych w rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 19 września 2023 r. (Dz.U. 2023 r. poz. 2121).
- Podstawowym celem Żłobka jest:
1) zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych
2) zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka,
3) organizowanie i prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka.
- Do zadań Żłobka należy:
1) sprawowanie funkcji opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej;
2) wspomaganie indywidualnego rozwoju, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju jego niepełnosprawności;
3) prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji dostosowanych do wieku i rozwoju psychomotorycznego dziecka;
4) wspomaganie rodziny i rozwoju dziecka;
5) organizowanie odpoczynku dziennego, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;
6) zapewnienie wyżywienia, zgodnie z wiekiem i dietą dziecka, zawierającego niezbędne składniki pokarmowe, zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi;
7) kształtowanie u dziecka umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej;
8) zapewnienie dziecku właściwych warunków higieniczno-sanitarnych;
9) współdziałanie z rodzicami (opiekunami prawnymi) w sprawach opieki i wychowania dziecka;
10) promocja zdrowia;
11) rozwijanie samodzielności dziecka oraz wyrobienie właściwych nawyków higieny osobistej
- Cele i zadania Żłobka realizowane są poprzez:
1) stosowanie różnorodnych metod i form pracy z dziećmi, uwzględniających ich rozwój psychomotoryczny;
2) stymulowanie procesów rozwojowych dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy;
3) zapewnienie odpowiednich warunków lokalowych z wyposażeniem dostosowanym do wieku i potrzeb rozwojowych dziecka;
4) zapewnienie dzieciom pobytu na świeżym powietrzu przy sprzyjających warunkach atmosferycznych;
5) współpracę z rodzicami (opiekunami prawnymi) obejmującą przekazywanie przez opiekunów informacji o postępach lub trudnościach w rozwoju dziecka, stworzenie możliwości uczestnictwa rodziców (opiekunów prawnych) z dziećmi w zajęciach prowadzonych w Żłobku, w tym adaptacyjnych i otwartych oraz prowadzenie konsultacji i udzielanie porad w zakresie opieki, wspierania rozwoju i edukacji dzieci ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci niepełnosprawnych.
Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny dla Żłobka określa działania w nim podejmowane w celu spełnienia standardów:
- Pracy z dzieckiem – obejmują one cele pedagogiczne, opiekuńcze, wychowawcze i edukacyjne dostosowane do form sprawowanej opieki nad dzieckiem, z uwzględnieniem działań w zakresie:
1) komfortowej i bezpiecznej atmosfery stwarzanej dziecku podczas jego pobytu w Żłobku, towarzyszenie dziecku w rozwoju charakteryzujące się podmiotowym traktowaniem dziecka, okazywaniem szacunku, nawiązywaniem pozytywnych relacji i budowaniem zaufania dziecka,
2) edukacji w szczególności dotyczące:
a) rozwoju umiejętności motorycznych przez codzienne zabawy ruchowe, wspierające koordynację ruchowo-wzrokową,
b) rozwoju umiejętności językowych przez nawiązanie werbalnej interakcji z dziećmi,
c) rozwoju umiejętności samoobsługi,
d) rozwoju kompetencji poznawczych i sensorycznych,
e) kształtowania i treningu koncentracji i uwagi,
f) rozwoju umiejętności posługiwania się językiem obcym,
g)rozwoju kreatywności dzieci przez stwarzanie możliwości samodzielnego badania różnorodnych obiektów, poznawania możliwości ruchowych swojego ciała, eksplorowanie przestrzeni, tworzenie okazji do podejmowania decyzji i dokonywania wyborów,
3) rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych takich jak:
a) budowanie pewności siebie u dziecka,
b) rozwijanie umiejętności komunikacji społecznej,
c) wchodzenie w interakcje z innymi osobami,
d) nawiązywanie prawidłowych relacji społecznych,
e) nabywanie szacunku dla innych osób.
4) edukacji włączającej dzieci z niepełnosprawnościami, uwzgledniająca rodzaj niepełnosprawności w zakresie uwarunkowanym możliwościami technicznymi lokalu, organizacją żłobka oraz kwalifikacjami kadry
5) przebiegu procesu adaptacji dziecka, w celu zwiększenia zaufania rodziców do instytucji opieki oraz zapewnienia właściwego rozwoju emocjonalnego dziecka,
6) przestrzegania zasad higieny, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb dzieci.
- Zapewnienia bezpieczeństwa dziecku w Żłobku w szczególności poprzez wdrożenie i stosowanie procedur:
1) Procedury zapobiegania wypadkom podczas pobytu dzieci w Żłobku,
2) Procedury postepowania personelu Żłobka w razie wypadku dziecka,
3)Procedury zapobiegania rozprzestrzenianiu się chorób wśród dzieci, personelu zatrudnionego w Żłobku,
4) Procedury określające zasady pobytu w Żłobku osób innych niż zatrudniony personel,
5) Procedura dotycząca przyprowadzania i odbierania dziecka ze żłobka,
6) Procedury postępowania w przypadku podejrzenia stosowania przemocy wobec dziecka przez rodziców lub osoby sprawujące opiekę w instytucji, na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów,
7) Procedura obserwacji i monitoringu rozwoju dziecka w Żłobku,
8) Procedura współpracy z rodzicami we wszystkich grupach Żłobka.
- Organizacji pracy, rozwoju i bezpieczeństwa personelu zatrudnionego w Żłobku, by zapewnić:
1) warunki sprzyjające stymulowaniu rozwoju dziecka,
2) stosowanie metod pracy z dzieckiem uwzględniających indywidualne potrzeby, zainteresowania i umiejętności dziecka,
3) respektowanie indywidualnego rytmu życia dziecka przez odpowiednią organizację godzin posiłków, snu, czynności higienicznych i zabawy lub tworzenie planów zajęć w ciągu dnia,
4) przestrzeganie praw i obowiązków przez osoby sprawujące opiekę nad dziećmi w ramach
poszczególnych czynności związanych ze świadczeniem usług opieki w Żłobku,
5) wypełnianie przez personel zatrudniony w Żłobku obowiązków zawodowych innych niż
bezpośrednia opieka nad dziećmi, takich jak: planowanie zajęć w ciągu dnia, kontakty
z rodzicami, współpraca z innymi specjalistami i współpracownikami,
6) wsparcie rozwoju zawodowego osób sprawujących opiekę nad dziećmi Żłobku (adekwatnie
do możliwości Żłobka oraz potrzeb dzieci objętych opieką), w szczególności przez
wykorzystanie metod polegających na rozpoznawaniu i rozwijaniu potencjału oraz wiedzy i
umiejętności już posiadanych przez te osoby, a także przez taką organizację pracy, która
umożliwia im udział w szkoleniach aktualizujących wiedzę i podnoszących kwalifikacje.
- Prowadzenia monitoringu i ewaluacji działalności Żłobka obejmującego:
1) wdrożenie procedury obserwacji i monitorowania rozwoju dziecka, opracowywaną
indywidualnie dla każdego dziecka przez Żłobek Miejski Nr 1 w Łukowie we współdziałaniu z Radą Rodziców;
2) przeprowadzanie, co najmniej raz w roku, analizy satysfakcji rodziców w zakresie usług
świadczonych przez Żłobek Miejski Nr 1 w Łukowie;
3) przeprowadzanie, co najmniej raz na dwa lata, weryfikacji realizacji celów pedagogicznych, opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych;
4) przeprowadzanie, co najmniej raz na dwa lata, przez:
a) dyrektora Żłobka, oceny pracy i ewaluacji pracy osób sprawujących opiekę, w których uwzględnia się w szczególności postawę tych osób, ich zaangażowanie, relacje z dziećmi i
rodzicami, organizację pracy, rzetelność i odpowiedzialność,
5) określenie, na podstawie ww. oceny, przez dyrektora Żłobka oraz odpowiednio Burmistrza Miasta lub inny podmiot, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, wspólnie z osobami sprawującymi opiekę – obszarów wymagających aktualizacji lub rozwoju wiedzy i umiejętności osoby sprawującej opiekę nad dziećmi.
- Współpracy osób sprawujących opiekę z rodzicami w zakresie:
1) udzielania wszelkich informacji o przebiegu opieki,
2) przeprowadzanie, na bieżąco i regularnie, konsultacji w sprawie potrzeb i rozwoju dziecka.