
Zapraszamy do naszej
„Małej MUZYKOLANDII”

KONCEPCJA PRACY ŻŁOBKA
MIEJSKIEGO NR 1 W ŁUKOWIE
„Mój pomysł jest taki,
że muzyka unosi się w powietrzu,
muzyka nas otacza,
świat jest tego pełen,
a Ty po prostu bierzesz tyle,
ile potrzebujesz…”
Edward Elgar
W naszej pracy najważniejsze jest dobro dzieci. To maluszki posiadają nieokiełznany temperament, są mozaiką osobowości, zarażają swoją szczerością i radością. Jesteśmy dumni z tego, że możemy towarzyszyć im w przezwyciężaniu trudów dnia codziennego. Stwarzamy warunki aby mogły wszechstronnie się rozwijać, uwzględniając przy tym ich indywidualne możliwości. Idąc za myślą Edwarda Elgar’a w naszym żłobku u progu drzwi powita cię muzyka. To ona daje dzieciom poczucie bezpeczństwa, rozluźnia, przenika ich codzienne czynności, rozbudza zmysły pobudzając do twórczego działania.
Troszkę o nas

Żłobek Miejski Nr 1 to pierwsza publiczna placówka w mieście Łuków, która ma zaspokajać potrzeby opiekuńcze, wychowawcze i edukacyjne dzieci do lat 3, oraz wspierać rodziców w łączeniu życia rodzinnego z zawodowym.
Żłobek powstał dzięki dofinansowaniu z rządowego programu „Maluch +” i jest zlokalizowany w centrum miasta Łuków. Budynek jest nowy, wybudowany zgodnie z przepisami i normami określonymi dla placówek opiekuńczych, w którym mają przebywać dzieci do lat 3.
Naszym atutem są dwie duże sale, wyposażone w meble, zabawki, pomoce edukacyjne, rzutniki SmartFloor i ekrany interaktywne. Sale posiadają własne łazienki dostosowane do wzrostu dzieci, umożliwiające im naukę samodzielności i dbanie o higienę. Także w salach dzieci spożywają posiłki, które przygotowywane są zgodnie z ustalanym dekadowo jadłospisem, uwzględniającym normy żywieniowe dzieci do lat 3 oraz diety eliminacyjne w przypadku przeciwwskazań żywieniowych. Kiedy nadchodzi czas odpoczynku, miejsce do zabaw przekształcane jest w sypialnie. Leżaczki z materacami ułatwiają dzieciom wyciszenie i komfortowe zaśnięcie. W budynku znajduje się przestrzenna szatnia i korytarz, w której każdy maluszek ma swoją podpisaną szafkę. W obiekcie znajdują się również pomieszczenia socjalne dla personelu, techniczne, rozdzielnia i zmywalnia, tudzież gabinet dyrektora, logopedy i terapeuty integracji sensorycznej oraz intendenta. Budynek o jasnej elewacji z zewnątrz prezentuje się bardzo pięknie i nowocześnie. Do dużych przeszklonych okien przynależnych do sal dzieci, przytwierdzone są ogrodzone tarasy z piaskownicami i parasolami, a dookoła budynku poprowadzona jest ścieżka gdzie spacerujemy z maluszkami. Budynek znajduje się na ogrodzonym terenie, co stwarza bezpieczne i przyjazne warunki dla dzieci.


Nasza Wizja

Misja- Dążymy do tego aby być placówką:
Działającą nowocześnie i twórczo, stosującą innowacyjne, nowoczesne i autorskie metody pracy z dziećmi w tym z maluszkami z niepełnosprawnością.
Zapewniającą bezpieczeństwo i higienę podczas opieki edukacyjno–wychowawczej,
Integrującą się z innymi placówkami edukacyjnymi oraz środowiskiem lokalnym,
Efektywnie wspierającą rodziców w ukierunkowaniu rozwoju dziecka, zgodnie z jego potencjałem i możliwościami,
Ciągle podnoszącą kwalifikacje kadry pedagogicznej jak i pracowników administracji i obsługi,
Każdemu dziecku zapewniającą komfortowe warunki bytowe, zbliżone do domowych, życzliwą i miłą atmosferę, sprzyjającą wychowaniu dziecka i budowaniu jego autonomii.
Oferującą bogaty i atrakcyjny program pracy z dziećmi i pomocy specjalistycznej tak, aby mogły się rozwijać, odkrywać świat i siebie samych.



CELE i kierunki działania
Głównym celem i kierunkiem naszych działań jest zapewnienie dzieciom profesjonalnej opieki i holistycznego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem rozbudzania percepcji muzycznej i dziecięcej twórczości. Dążymy do tego aby dzieci opuszczając nasz żłobek posiadały poczucie sprawczości i niezależności oraz były przygotowane do podjęcia nauki w przedszkolu.


… a jak to osiągniemy ?

Poprzez:
- stwarzanie warunków sprzyjających zdobywaniu nowych umiejętności,
- dążenie do sytuacji wywołujących pozytywne przeżycia,
- uczenie radzenia sobie w sytuacji trudnej,
- rozwijanie mowy i zdolności komunikacyjnych,
- trening czystości m.in.: nauka sygnalizowania potrzeb, kształtowanie czynności samoobsługowych i higienicznych,
- kształtowanie pozytywnego wizerunku samego siebie, decyzyjności, autonomii,
- rozbudzanie zainteresowań, pasji,
- efektywną współpracę z rodzicami,
- naukę przez aktywne działanie, działanie samodzielne,
- głębokie poszanowanie praw dziecka,
- stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem, i możliwościami,
- pomaganie dzieciom w rozumieniu zjawisk przyrodniczych, ciekawostek otaczającego świata,
- wdrażanie dzieci do utrzymywania porządku, dbania o bezpieczeństwo.
Sylwetka małego absolwenta
Maluszek opuszczający żłobek osiąga dojrzałość przedszkolną.
Dążymy do tego aby wykazywał takie cechy i umiejętności, gdzie:
- przestrzega zasad bezpieczeństwa,
- samodzielnie korzysta z toalety, zna i z niewielką pomocą wykonuje czynności samoobsługowe i higieniczne,
- posiada zdolność do obdarzania innych uwagą, potrafi słuchać,
- porozumiewa się w zrozumiały dla innych sposób,
- cechuje go ogromna motywacja do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
- przejawia zainteresowanie treściami nauczania, zadaje pytania,
- posiada niebagatelne chęci poznawania czegoś nowego,
- szybko przyswaja nowe pojęcia, korzysta z posiadanych wiadomości,
- koncentruje się na pracy przez dłuższy czas, jest wytrwały,
- zgodnie współpracuje w grupie,
- zna sposoby radzenia sobie z trudnościami,
- cieszy się z własnych osiągnięć i odczuwa satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
- rozpoznaje symbole narodowe oraz zna sposób zachowania się podczas hymnu narodowego,
- szanuje przyrodę i środowisko




Metody
Pracy

Wszystko to, czym kierujemy się w naszej pracy z dziećmi opiera się na zasadzie indywidualizacji i akceptacji. Każdy maluszek jest objęty działaniami wspierającymi jego holistyczny rozwój. Sukces osiągniemy łącząc metody aktywne, twórcze, innowacyjne i tradycyjne przy tym wplatając treści edukacyjne wokół najważniejszej aktywności dzieci, jaką jest zabawa połączona z muzyką. Pracujemy wykorzystując elementy metod m.in.:


- Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- Teorii uczenia się muzyki wg. E.E. Gordona
- Pedagogiki Marii Montessori
- Logorytmiki
- Pedagogiki bliskości
- Pedagogiki Zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej i gumy sensorycznej
- Aktywnego Słuchania Muzyki wg. Batti Strauss

- Terapii Ręki
- Wczesnego Wspomagania rozwoju z Integracją Sensoryczną
- Terapii zajęciowej
- Arteterapii
- Bajkoterapii
- Gimnastyki twórczej R. Labana
- Terapii neurotaktylnej
- Metody i zabawy paluszkowe
- Relaksacja
- Metody aktywizujące, oglądowe, czynne, słowne.




Z zapałem przystępujemy do wielu Ogólnopolskich jak i Międzynarodowych projektów edukacyjnych oraz akcji, np. „Światowy dzień wcześniaka”, „Przytul się do drzewa,”, „Pokaż, Maluszku jak tupiesz nóżką, czyli muzyczny kwadrans rytmiczny”, „Zakamarek- Ekotriki na kąciki”, „Podziel się dobrym słowem- wymiana pocztówkowa”.
Na szczególną uwagę zasługuje realizacja Międzynarodowego Programu Powszechnej Dwujęzyczności „Billingual Future”. Zasadniczym celem Programu jest CODZIENNE niczym nie skrępowane osłuchiwanie dzieci z językiem angielskim w okresie szczególnej wrażliwości językowej, dzięki temu nabywają go w naturalny sposób i nie stanie się on w przyszłości dla nich językiem obcym.


Natomiast autorskie innowacje i programy, jak np. „Świat kolorem malowany”, „Sensoryczna zabawa mowę i zmysły udoskonala”, „Sensoplastyka w edukacji kreatywnej” są cyklicznie z powodzeniem realizowane u nas w każdej grupie wiekowej przy tym sprawiając dzieciom wiele radości podczas nabywania kolejnych umiejętności.
Z powodzeniem sami również organizujemy akcje, przeglądy, nawiązując współpracę z jednostkami działającymi w środowisku lokalnym, jak np. przedszkola przy przeglądzie fotograficznym pt. „Ruch to zdrowie w naszym mieście Łukowie”, czy Wydział Ochrony Środowiska w Urzędzie Miasta Łuków, przy przeglądzie ekologicznym pt.: „Chociaż jestem mały, śmieci segreguję w sposób doskonały.”
Akcje charytatywne i pomocowe są i będą nieodłącznym elementem naszej działalności. Wraz ze społecznością żłobka oraz rodzicami pomagamy włączając się do akcji takich jak: „Szlachetna Paczka”, „Wielka Orkiestra świątecznej Pomocy”, „Pomoc Ukrainie”; wsparliśmy karmą i kocami psy ze schroniska; organizujemy zbiórki nakrętek, zużytych kredek z przeznaczeniem na cele charytatywne; uczestniczymy również w kampaniach wspierających rodziny z dziećmi z zespołem Downa, Autyzmem oraz wcześniakami.


Kadra
Opiekunowie i pozostały personel zatrudnieni są na podstawie przepisów regulowanych w Kodeksie Pracy oraz zgodnie z wymogami zawartymi w Ustawie z dnia 4 lutego 2011r o opiece nad dziećmi do lat 3.
Nasze Panie kierują się zasadą, że każde dziecko jest niezwykłe. „Może a nie musi”- to maluszek posiada swoją własną indywidualną naturę, charakterystyczny dla siebie rodzaj talentu oraz zainteresowania. Biorąc pod uwagę dane cechy dziecka pragniemy rozwijać te naturalne zdolności wśród naszych dzieci. Idąc za potrzebami dziecka kadra na bieżąco podnosi swoje kwalifikacje m.in. na studiach podyplomowych, kursach, szkoleniach, warsztatach. W naszym żłobku uczą się nie tylko dzieci ale również i Panie, które systematycznie biorą udział w wewnętrznych radach szkoleniowych, gdzie dzielimy się swoją wiedzą i doświadczeniami.
Sylwetki naszych pracowników są przedstawione pod linkiem
Zasady współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym
Żłobek aktywnie współpracuje z rodzicami oraz instytucjami działającymi w lokalnym środowisku, a także z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, w tym również o specjalnych potrzebach edukacyjnych jak i posiadających orzeczenie o niepełnosprawności. Opiekunowie wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci, udzielają wskazówek pomocnych w radzeniu sobie z pojawiającymi się trudnościami rozwojowymi ich dzieci.

Formy współpracy z rodzicami obejmują:
- zebrania ogólne i grupowe
- aktywny udział rodziców w realizowaniu zadań wynikających z planu OWE,
- wspólne z rodzicami zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
- konsultacje i porady indywidualne,
- konsultacje ze specjalistami pracującymi w żłobku,
- ścisłą współpracę z Radą Rodziców,
- kącik dla rodziców (informacje, eksponowanie prac),
- zajęcia otwarte dla rodziców, warsztaty,
- uroczystości, konkursy, przeglądy, np. pasowanie na żłobkowicza, mikołajki, spotkania świąteczne, bale karnawałowe, urodziny dzieci.
Współpraca ze środowiskiem lokalnym obejmuje:

- Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Łukowie: wsparcie pracowników poradni w zakresie prowadzenia warsztatów wzbogacających umiejętności praktyczne dla dzieci i rodziców jak również dla pracowników Żłobka, konsultacje, wymiana doświadczeń, udział w kampaniach profilaktycznych,
- Współpraca z przedszkolami/ placówkami oświatowymi– udział dzieci w organizowanych przeglądach i konkursach, udział w lekcjach pokazowych na terenie żłobka.
- Szkoła Policealna- Medyczne Studium Zawodowe w Łukowie– organizowanie na terenie żłobka zajęć praktycznych i pracowni umiejętności zawodowych dla słuchaczy kierunku opiekunka dziecięca, dzielenie się wiedzą i doświadczeniami, wspólne organizowanie akcji charytatywnych.
- Urząd Miasta Łuków – udział dzieci w akcjach i konkursach pod patronatem Burmistrza Miasta, promocja placówki na stronach internetowych Miasta, sponsoring nagród w konkursach organizowanych przez żłobek,
- Komenda Powiatowa Policji– zapraszanie policjantów do żłobka, zapoznanie z zawodem i umundurowaniem policjanta, pogadanki dotyczące zachowania bezpieczeństwa na drodze, chodniku.
- Komenda Powiatowa Straży Pożarnej– przeprowadzenie próbnej ewakuacji dzieci i pracowników żłobka, zapraszanie strażaków do żłobka, zapoznanie z zawodem, sprzętem i umundurowaniem strażaka, pogadanki o zachowaniu bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
- Biblioteka– wspólne czytanie w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, uwrażliwianie dzieci na teksty czytane, cykliczne teatrzyki kamishibai „Bajeczki nie tylko z książeczki”.
- CUS/Sąd Rejonowy– wsparcie rodzin potrzebujących pomocy, zgłaszanie niepokojących sytuacji dotyczących dziecka i jego rodziny.
- Lokalne zakłady pracy i punkty usługowe– odwiedziny w żłobku połączone prezentacją ciekawego zawodu, organizowanie warsztatów np. samodzielne robienie przez dzieci mini pizzy, sponsoring nagród w konkursach i przeglądach organizowanych przez żłobek.
- Media– zapraszanie na uroczystości imprezy w żłobku, promocja żłobka, zamieszczanie informacji o działalności placówki w mediach lokalnych.
- Małe muzykowanie – udział dzieci w koncertach m.in.: „Małej Orkiestry Dni Naszych”, oraz wspólne zabawy muzyczne z „Panem Miłoszem”.





Zarządzanie
W żłobku praca opiekunów opiera się na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy żłobka, planu OWE, planów rocznych i miesięcznych. Kadra planuje działania, rozwiązuje problemy i doskonali metody i formy pracy.
Zespół żłobka jest zintegrowany, ukierunkowany na wspólny cel, zaangażowany, zmotywowany, kompetentny, otwarty na zmiany, nie boi się nowości, łączy wiedzę z praktyką, udziela sobie wsparcia merytorycznego i emocjonalnego. Profesjonalizm i zaangażowanie wszystkich pracowników jest oceniane za pomocą jasno określonych kryteriów.
Nasza Pani Dyrektor jest niezwykle kreatywna i konsekwentna w działaniu, preferuje nowatorskie metody pracy z dziećmi. Posiada umiejętności interpersonalne, tworzy w żłobku dobry klimat do współpracy i działania. Jest otwarta wobec inicjatyw pracowników i rodziców, wspiera twórcze pomysły, stwarza warunki do ich realizacji. Motywuje poprzez przyznawanie nagród, premii, oraz uznanie dla dobrze wykonanej pracy. Natomiast wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego wykorzystywane są do planowania dalszej pracy, przyczyniają się do wszechstronnego rozwoju żłobka. Podnoszą bezpieczeństwo i uatrakcyjniają pobyt dziecka w żłobku.

Muzyka ma ogromny wpływ na życie dziecka już od samego poczęcia. Maluszek słysząc już w łonie głos matki i odgłosy otoczenia, żywo na nie reaguje. Muzyka dodaje energii, a innym razem działa relaksująco. Łagodzi obyczaje, zmniejsza napięcie nerwowe oraz łagodzi stres. Już w Starożytności znane były pozytywne oddziaływania muzyki. Odgrywała ona ważną rolę w codziennym życiu, sprawiała, że ludzie stawali się lepsi, bardziej przyjaźni i idąc za myślą Platona :

„Muzyka to dusza wszechświata, skrzydła umysłu, lot wyobraźni i całe życie”,
…zgadzamy się z tym, że muzyka jest nieodłącznym elementem życia każdego człowieka.

Opracowały:
Aneta Grądek,
Aneta Łukomska.