Załącznik do Zarządzenia Nr 13/2025
Dyrektora Żłobka Miejskiego Nr 1 w Łukowie
z dnia 12 lipca 2025 r.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Żłobka Miejskiego Nr 1 w Łukowie

Regulamin Organizacyjny Żłobka Miejskiego Nr 1 w Łukowie

Żłobek działa na podstawie:

  1. ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2025 r. poz. 798);
  2. uchwały Nr VI/41/2024 Rady Miasta Łuków z dnia 28 sierpnia 2024 r w sprawie utworzenia Żłobka Miejskiego Nr 1 w Łukowie oraz nadania mu statutu zmieniająca Uchwałę Nr XX/234/2020 Rady Miasta Łuków z dnia 29 października 2020 r. w sprawie utworzenia Żłobka Miejskiego Nr 1 w Łukowie oraz nadania mu statutu,
  3. uchwały NR XIX/140/2025 Rady Miasta Łuków z dnia 28 maja 2025 r. w sprawie ustalenia opłaty za pobyt oraz maksymalnej wysokości opłat za wyżywienie dziecka w Żłobku Miejskim Nr 1 w Łukowie, zmieniająca Uchwałę Nr VI/42/2024 Rady Miasta Łuków z dnia 28 sierpnia 2024 r w sprawie ustalenia opłaty za pobyt oraz maksymalnej wysokości opłat za wyżywienie dziecka w Żłobku Miejskim Nr 1 w Łukowie,
  4. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1530 ze zm.),
  5. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1465, z późn. zm.)
  6. Statutu Żłobka Miejskiego Nr 1 w Łukowie.
  7. niniejszego Regulaminu organizacyjnego, zwanego dalej Regulaminem.

I. Postanowienia ogólne
§ 1

  1. Regulamin Organizacyjny Żłobka Miejskiego Nr 1 w Łukowie, zwany dalej „Regulaminem” ustala organizację wewnętrzną, zakres zadań realizowanych na poszczególnych stanowiskach oraz godziny pracy Żłobka.
  2. Żłobek jest powołany do sprawowania opieki dla dzieci w wieku od ukończenia 20 tygodnia życia do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 rok. W szczególnych, uzasadnionych przypadkach możliwe jest przedłużenie pobytu dziecka w Żłobku do lat 4.
  3. Siedziba Żłobka mieści się w Łukowie, pod adresem: ul. Piłsudskiego 18, 21-400 Łuków
  4. Organem, prowadzącym Żłobek jest Miasto Łuków.
  5. Żłobek nie posiada osobowości prawnej.
  6. Żłobek ma charakter lokalny, obszar działania obejmuje Miasto Łuków
  7. Zapisy do Żłobka prowadzone są na zasadach określonych w Regulaminie Rekrutacji obowiązującym w placówce. Warunkiem przyjęcia dziecka do Żłobka, jest złożenie „Karty Zgłoszenia Dziecka” wraz z załącznikami, w terminie określonym w harmonogramie.
  8. Złożenie karty zgłoszenia nie jest równoznaczne z przyjęciem dziecka do Żłobka.
  9. Dzieci spoza Miasta Łuków będą przyjmowane do Żłobka na dany rok szkolny w sytuacji zaspokojenia potrzeb mieszkańców Miasta Łuków i posiadania wolnych miejsc w placówce.
  10. Nadzór nad działalnością żłobka sprawuje Burmistrz Miasta Łuków.

§ 2

  1. Żłobek Miejski Nr 1 w Łukowie zwany dalej „Żłobkiem” wykonuje zadania określone w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
  2. Regulamin określa:
    1) postanowienia ogólne
    2) organizacja pracy żłobka, struktura organizacyjna
    3) Zasady kierowania Żłobkiem,
    4) Zadania stanowisk pracy wchodzących w skład Żłobka,
    5) Zasady obsługi interesantów,
    6) Godziny pracy Żłobka.

II. Organizacja pracy Żłobka, struktura organizacyjna
§ 3

  1. W żłobku mogą występować stanowiska pracy;
    1) dyrektor żłobka,
    2) stanowisko pracy – księgowa(y),
    3) stanowisko pracy- referent,
    4) stanowisko pracy – kancelista,
    5) stanowisko pracy – młodszy opiekun(ka), opiekun(ka), starszy opiekun(ka),
    6) stanowisko pracy – pielęgniarka(arz)/położna,
    7) stanowisko pracy- główny specjalista
    8) stanowisko pracy – logopeda,
    9) stanowisko pracy – terapeuta zajęciowy
    10) stanowisko pracy- intendent,
    11) stanowisko pracy- woźna(y),
    12) stanowisko pracy- konserwator.

§ 4

  1. Żłobek pracuje w oparciu o obowiązujące przepisy oraz dokumenty regulujące zasady sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3 oraz standardy pracy dotyczące różnych aspektów działania placówki.
  2. Placówka stwarza warunki do spełniania wobec dziecka funkcji opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych, potencjału i zainteresowań dziecka działając w oparciu o:
    1) Plan opiekuńczo-wychowawczy i edukacyjny, uwzględniający postanowienia Konwencji o prawach dziecka, zatwierdzony przez Burmistrza Miasta Łuków, zawierający:
    a) cele opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne,
    b) metody pracy z dziećmi,
    c) harmonogram dnia obejmujący stałe i zmienne elementy dnia,
    d) określone sposoby budowania przez personel bezpiecznych, opartych na szacunku relacji z dzieckiem,
    e) wskazówki metodyczne dla personelu Żłobka sprzyjające rozwojowi u dzieci poczucia przynależności do grupy, wspierające rozwój autonomii i samodzielności dzieci oraz poznawania i doświadczania otaczającego świata przez dzieci, wspierające rozwój gotowości i umiejętności porozumiewania się z uwzględnieniem mówienia do dzieci, aktywnego ich słuchania, wzbogacania słownika dzieci poprzez rozmowy z nimi, aktywny udział dzieci we wspólnym czytaniu, słuchaniu tekstów utworów i książek umożliwiające dzieciom twórcze działania, dostęp do wytworów kultury i wyrażania twórczej ekspresji;
    2) roczny plan pracy opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny zatwierdzany jest przez Dyrektora Żłobka
    3) miesięczny plan pracy z dziećmi odrębny dla każdej grupy w Żłobku, zawierający cele aktywności, krótki opis działań, metody i formy pracy, z uwzględnieniem specyfiki pracy w danej grupie, oraz zasobów, plan zatwierdzany jest przez Dyrektora Żłobka,
    4) standardy opieki realizowane są na podstawie obowiązującej strategii doskonalenia zawodowego kadry Żłobka, wspomagającej realizację celów wychowawczych, opiekuńczych i edukacyjnych w zakresie podnoszenia jakości pracy w jednostce i zapewnienia najwyższych standardów opieki nad dziećmi.

§ 5

  1. Godziny pracy żłobka zgodnie z załącznikiem Nr 1, czyli Ramowym rozkładem dnia.
  2. Czas oraz organizację pracy poszczególnych pracowników określa Dyrektor Żłobka
    w harmonogramach pracy.
  3. Do żłobka przyjmowane są dzieci w wieku od ukończenia 20 tygodnia życia do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 rok życia lub w przypadku gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym do 4 rok życia, w miarę wolnych miejsc.
  4. W przypadku, o którym mowa w pkt 3, rodzice lub opiekunowie dziecka, które pozostaje w żłobku po ukończeniu 3 roku życia, przedkładają Dyrektorowi Żłobka Miejskiego Nr 1 w Łukowie oświadczenie, o przeszkodach w objęciu dziecka wychowaniem przedszkolnym.
  5. Organizacja Żłobka i obsada osobowa uwarunkowane są:
    1) liczbą miejsc organizacyjnych,
    2) przyjęciem dziecka z niepełnosprawnością, na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności,
    3) przyjęciem dziecka ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi nieposiadającymi orzeczenia o niepełnosprawności.
  6. W przypadku dużej ilości dzieci o zróżnicowanym wieku zakłada się tworzenie ilości grup o większej rozpiętości wiekowej.

§ 6

  1. Zakres działania Żłobka obejmuje:
    1) zagwarantowanie dzieciom od ukończenia 20 tygodnia życia do ukończenia roku szkolnego , w którym dziecko ukończy 3 rok życia lub w przypadku gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym, do 4 roku życia, właściwej opieki pielęgnacyjnej, profilaktyczno-zdrowotnej, wychowawczej oraz edukacyjnej uwzględniającej rozwój psychomotoryczny właściwy do ich wieku,
    2) dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci,
    3) współdziałanie z rodziną poprzez wspomaganie jej w wychowywaniu dzieci, rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka, a w miarę potrzeby podjęciu wczesnej interwencji specjalistów,
    4) zapewnienie dzieciom racjonalnego wyżywienia zawierającego niezbędne składniki pokarmowe zgodnie z wiekiem i normami żywienia,
    5) wspomaganie zindywidualizowanego procesu rozwoju dziecka niepełnosprawnego poprzez zaspokojenie jego potrzeb, w szczególności zapewnienie specjalistycznej opieki,
    6) współpracę z innymi jednostkami, których zadaniem jest opieka nad dziećmi w celu wzbogacenia wiedzy i doświadczenia.

§ 7

  1. W Żłobku prowadzony jest monitoring wizyjny polegający na podglądzie obrazu i rejestracji obrazu za pomocą kamer, którego celem jest:
    1) zapewnienie bezpieczeństwa osób i mienia,
    2) ograniczenie dostępu do pomieszczeń osób nieuprawnionych,
    3) wyeliminowanie oraz ustalenie sprawców aktów wandalizmu oraz czynów nagannych,
    4) wyjaśnienie ewentualnych sytuacji konfliktowych.
  2. Monitoring obejmuje budynek Żłobka z wyłączeniem pomieszczeń sanitarnych i socjalnych oraz teren wokół budynku Żłobka.

III. Zasady kierowania Żłobkiem
§ 8

  1. Działalnością Żłobka kieruje Dyrektor Żłobka.
  2. Dyrektor Żłobka zarządza Żłobkiem i reprezentuje go na zewnątrz działając jednoosobowo zgodnie z zakresem udzielonego mu przez Burmistrza Miasta Łuków pełnomocnictwa.
  3. Dyrektor Żłobka wykonuje wszystkie czynności z zakresu prawa pracy i jest zwierzchnikiem w stosunku do wszystkich pracowników Żłobka.
  4. Dyrektor nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami Żłobka.
  5. Dyrektora Żłobka w czasie jego nieobecności zastępuje wskazany jednorazowo pracownik na podstawie pisemnego upoważnienia.
  6. Zwierzchnikiem służbowym Dyrektora Żłobka jest Burmistrz Miasta Łuków.
  7. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności Żłobka.

IV. Zadania stanowisk pracy wchodzących w skład Żłobka
§ 9

Zakresy czynności i odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach mogą być łączone bez zmian organizacyjnych w sposób zapewniający bardziej racjonalne wykorzystanie kadr przy jednoczesnym zabezpieczeniu realizacji zadań Żłobka oraz zgodne z wymaganymi kwalifikacyjnymi na danym stanowisku.

  1. Zakres, działania i kompetencje Dyrektora
    Do zakresu działalności Dyrektora należy w szczególności:
    1) organizowanie pracy i zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Żłobka,
    2) opracowywanie, prowadzenie i aktualizacja dokumentów związanych z organizacją Żłobka,
    3) wykonywanie zadań wynikających z uchwał, zarządzeń i wytycznych organów Miasta Łuków,
    4) reprezentowanie Żłobka na zewnątrz,
    5) prowadzenie polityki kadrowej: w tym zatrudnienie, zwalnianie, wynagradzanie i awansowanie pracowników,
    6) zarządzanie mieniem Żłobka,
    7) ustalanie zakresów działania poszczególnych pracowników Żłobka oraz zadań wynika-jących z planów i przedsięwzięć,
    8) podejmowanie decyzji, wydawanie zarządzeń, instrukcji i regulaminów zgodnie z zakresem działania,
    9) składanie oświadczeń woli w imieniu Żłobka, w oparciu o udzielone pełnomocnictwa oraz zawieranie umów cywilno-prawnych,
    10) ustalenie planów dochodów i wydatków Żłobka,
    11) sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań Żłobka,
    12) zabezpieczenie mienia Żłobka przed kradzieżą, dewastacją oraz zapewnienie właści-wych warunków BHP i przeciwpożarowych,
    13) dbałość o szkolenie i podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników Żłobka.
  1. Do zadań na stanowisku pracy – księgowa(y) należy:
    1) chronologiczne i bieżące prowadzenie ewidencji księgowej budżetu Żłobka jako jed-nostki samorządu terytorialnego w komputerowym systemie,
    2) drukowanie poszczególnych rodzajów ksiąg rachunkowych,
    3) prowadzenie ewidencji wydatków wg rodzajów i podziałek klasyfikacji budżetowej,
    4) prowadzenie ewidencji planu dochodów i wydatków budżetowych,
    5) prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej dla każdego zadania współfinanso-wanego ze środków europejskich oraz innych źródeł obcych,
    6) prowadzenie rachunkowości jednostki,
    7) prowadzenie księgowości analitycznej i syntetycznej wg klasyfikacji budżetowej i zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
    8) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
    9) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
    10) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
    11) znajomość przepisów prawnych i prawidłowe ich wykorzystywanie,
    12) organizacja prawidłowego obiegu dokumentów finansowych, zapewniająca:
    – właściwy przebieg operacji gospodarczych,
    – ochronę mienia będącego w posiadaniu jednostki,
    13) prowadzenie gospodarki finansowej, polegające na:
    – zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości zawieranych umów przez jednostkę,
    – przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
    – zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
    – wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych jednostki oraz ich zmian,
    – następnej kontroli operacji gospodarczych jednostki stanowiących przedmiot księgowań,
    14) terminowe regulowanie zobowiązań finansowo-księgowych,
    15) terminowe sporządzanie wszelkich sprawozdań budżetowych finansowych i statystycznych,
    16) opracowywanie rocznych planów finansowych oraz bieżącą kontrolę ich wykonania,
    17) przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych,
    18) nadzorowanie prawidłowego stosowania ustawy o zamówieniach publicznych,
    19) sporządzanie naliczeń odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, planu i sprawozdawczości funduszu, przekazywanie naliczonych odpisów oraz nadzorowanie prawidłowości potrąceń i kontrolowanie zgodności wydatków z regulaminem i przepisami prawa,
    20) rozliczanie środków finansowych pozyskanych z dotacji,
    21) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez dyrektora jednostki, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji oraz instrukcji kontroli finansowej,
    22) odpowiedzialność za całokształt prac związanych z działalnością finansowo – księgową jednostki,
    23) dokonywania kontroli wewnętrznej operacji gospodarczych potwierdzone podpisem złożonym na dokumentach danych operacji. Złożenie podpisu przez głównego księgowego na dokumencie, obok podpisu pracownika właściwego rzeczowo, oznacza, że:
    – nie zgłasza zastrzeżeń do przedstawionej przez właściwych rzeczowo pracowników oceny prawidłowości tej operacji i jej zgodności z prawem,
    – nie zgłasza zastrzeżeń do kompletności oraz formalno-rachunkowej rzetelności i prawidłowości dokumentów, dotyczących tej operacji,
    – zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym jednostki,
    24) należyte przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów księgowych i ich archiwizowanie,
    25) terminowe rozliczanie osób odpowiedzialnych majątkowo za mienie Żłobka,
    26) prowadzenie rozliczeń finansowych z urzędem skarbowym i ZUS,
    27) wykonywanie spraw związanych z organizacją pracy w placówce oraz czynności zleconych przez Dyrektora.
  1. Do zadań na stanowisku pracy – referent należy:
    1) prowadzi sprawy kadrowe, tj:
    a) prowadzenie akt osobowych pracowników szkoły zgodny z przepisami prawa,
    b) nawiązanie i rozwiązanie stosunku pracy – ruch służbowy,
    c) kompletowanie wniosków dla pracowników szkoły przechodzących na rentę i emeryturę,
    d) czuwanie nad aktualizacją książeczek zdrowia, badań profilaktycznych pracowni-ków,
    e) prowadzenie ewidencji obecności pracowników (listy obecności, indywidualne kar-toteki czasu pracy, wnioski urlopowe),
    f) przygotowywanie projektu planu urlopów, po konsultacji z zainteresowanymi pra-cownikami i przedstawienie dyrektorowi do zatwierdzenia.,
    g) prowadzenie ewidencji urlopów wypoczynkowych, na żądanie, urlopów szkolenio-wych, urlopów z tytułu opieki nad dzieckiem, urlopów bezpłatnych , itp
    h) prowadzenie ewidencji zwolnień lekarskich pracowników,
    i) kontrola prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich we współpracy z dyrektorem,
    j) załatwianie spraw rentowych i emerytalnych pracowników administracji i obsługi żłobka, współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,
    k) przyznawania pracownikom administracji i obsługi wynagrodzenia zasadniczego za pracę oraz innych świadczeń związanych z pracą – wnioski premiowe,
    l) ustalania dodatku stażowego za staż pracy pracowników ,
    ł) wydawanie świadectw pracy pracownikom administracji i obsługi w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem umowy,
    m) wydawanie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu,
    n) archiwizowanie dokumentów,
    2) prowadzi sprawy dotyczące wynagrodzeń pracowników, tj:
    a) sporządzanie list płac dla pracowników,
    b) sporządzanie miesięcznych deklaracji dotyczących składek ZUS i podatku docho-dowego,
    c) dokonywanie przelewów dotyczących wynagrodzeń, potrąceń, ZUS, podatku,
    d) sporządzanie sprawozdań statystycznych związanych z wykonywanymi obowiąz-kami,
    e) gromadzenie dokumentów niezbędnych do ustalenia kapitału początkowego pra-cowników,
    f) prowadzenie spraw związanych z rejestrowaniem i wyrejestrowywaniem pracowni-ków z ubezpieczeń społecznych w ZUS,
    g) ewidencjonuje wynagrodzenia, zasiłki chorobowe, opiekuńcze, macierzyńskie, re-habilitacyjne wg obowiązujących przepisów na kartach wynagrodzeń,
    h) sporządza sprawozdania z zamówień publicznych i ochrony środowiska,,
    i) nalicza i sporządza roczny wykaz wynagrodzeń pracowników uprawnionych do do-datkowego wynagrodzenia rocznego DWR,
    j) dokonuje rocznych rozliczeń podatku dochodowego pracowników PIT -11, oraz za-kładu PIT – 4,
    k) prowadzi całokształt spraw związanych z prowadzeniem ZFŚS – ewidencja oświad-czeń o dochodach na potrzeby ZFŚS, ewidencja wniosków o świadczenia z ZFŚS, przygotowywanie protokołów z posiedzeń Komisji Socjalnych, opracowanie rocz-nego planu przychodów i wydatków ZFŚS,
    l) planowanie rocznego funduszu płac, ZUS, FP do budżetu,
    m) opracowuje sprawozdania z wykonania budżetu dotyczące wynagrodzeń, ZUS i FP,
    n) załatwia sprawy rentowe i emerytalne pracowników administracji i obsługi, współ-praca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,
    o) wykonywanie innych czynności związanych z zajmowanym stanowiskiem i organizacją pracy Żłobka, a zleconym przez Dyrektora.
  1. Do zadań na stanowisku pracy – kancelista należy:
    1) pełnienie funkcji inspektora ochrony danych osobowych,
    2) bieżące prowadzenie dokumentacji kancelaryjnej zgodnie z Instrukcją kancelaryjną,
    3) pomoc przy opracowywaniu dokumentów, sprawozdań,
    4) prowadzenie strony internetowej oraz profilu w mediach społecznościowych,
    5) wykonywanie innych czynności związanych z zajmowanym stanowiskiem i organizacją pracy Żłobka, a zleconym przez Dyrektora.
  1. Do zadań na stanowisku pracy – młodszy opiekun/opiekun/starszy opiekun należy:
    1) opieka pielęgnacyjna, wychowawcza i edukacyjna nad dziećmi,
    2) tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolność i zainteresowania poprzez obserwację i kontakt indywidualny,
    3) opracowywanie planów zajęć dla grupy dzieci,
    4) prowadzenie dziennika zajęć
    5) utrzymywanie kontaktu z rodzicami w zakresie poznania i ustalania potrzeb rozwojo-wych dziecka,
    6) ustalanie form pomocy w działaniu wychowawczym,
    7) dbanie o bezpieczeństwo dzieci,
    8) dbałość o stan sanitarno – higieniczny dzieci- pomoc w jedzeniu, karmienie, przewija-nie, mycie, przebieranie dzieci, wysadzanie ich na nocnik i sprawowanie higieny ogól-nej,
    9) czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w czasie zabaw i snu,
    10) nadzór nad przestrzeganiem ustalonego porządku dnia,
    11) prowadzenie ewidencji pobytu dziecka w Żłobku oraz wymaganej dokumentacji,
    12) wykonywanie innych czynności związanych z zajmowanym stanowiskiem i organi-zacją pracy Żłobka, a zleconych przez Dyrektora.
  1. Do zadań na stanowisku pracy – pielęgniarka/położna
    1) stałe czuwanie na bezpieczeństwem dzieci,
    2) stała współpraca z opiekunami w zakresie opieki nad dzieckiem,
    3) korzystanie z posiadanej wiedzy i umiejętności w celu zagwarantowania dzieciom właściwej opieki pielęgnacyjnej,
    4) obserwacja dzieci pod kątem rozwoju psychomotorycznego i stanu zdrowia,
    5) wczesne reagowanie na niepokojące objawy ze strony zdrowia dziecka,
    6) udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej,
    7) utrzymywanie kontaktu z rodzicami w zakresie problemów pielęgnacyjnych, udzielanie wskazówek i porad,
    8) kształtowanie postaw prozdrowotnych wśród dzieci, rodziców i personelu żłobka,
    9) prowadzenie wymaganej dokumentacji,
    10) prowadzenie analizy zachorowalności wśród dzieci,
    11) współudział w planowaniu jadłospisu,
    12) nadzór nad stanem higienicznym pomieszczeń kuchennych i magazynowych,
    13) prowadzenie apteczki,
    14) wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora Żłobka, wynikających z organizacji pracy w Żłobku Miejskim Nr 1 w Łukowie,
    15) przestrzeganie Praw Dziecka,
    16) otaczanie indywidualną opieką każdego dziecka i utrzymywanie kontaktu z ich rodzicami/prawnymi opiekunami w celu:
    – poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
    – ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
    – włączenia ich w działalność żłobka,
    17) planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych, oraz uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
    18) wykonywanie przy dzieciach codziennych czynności pielęgnacyjno-higienicznych, tj. prawidłowe karmienie i pomoc przy spożywaniu posiłków przez dzieci, przebieranie, wysadzanie, usypianie,
    19) prowadzenie wymaganej dokumentacji m.in. karty obserwacji dzieci,
    20) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowana pomoc logopedyczną, psychologiczną, zdrowotną i inną,
    21) współpraca w grupie z pozostałym personelem w celu zapewnienia sprawnej organizacji pracy i maksymalnie dobrych warunków pobytu dzieci,
    22) realizacja zaleceń Dyrektora i osób kontrolujących,
    23) czynny udział w Radach opiekuńczo- wychowawczych i edukacyjnych, realizacja jej postanowień,
    24) wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora, wynikających z potrzeb placówki.
  1. Do zadań na stanowisku pracy – główny specjalista/ logopeda/ terapeuta zajęciowy należy:
    1) przeprowadzenie wstępnych badań dzieci z najmłodszej grupy wiekowej w celu usta-lenia stanu mowy, w tym mowy głośnej–wytypowanie dzieci do pomocy logopedycz-nej,
    2) diagnozowanie logopedyczne oraz –odpowiednio do jego wyników –organizowanie pomocy logopedycznej,
    3) prowadzenie systematycznych ćwiczeń logopedycznych indywidualnych lub w gru-pach,
    4) utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami dziecka wymagającego intensywnych ćwiczeń –udzielanie instruktażu dla rodziców,
    5) udzielanie instruktażu opiekunom, dotyczących prowadzenia prostych ćwiczeń logo-pedycznych, usprawniających narządy artykulacyjne, aparat oddechowy i fonacyjny u dzieci wymagających pomocy logopedycznej,
    6) prowadzenie terapii logopedycznej poprzez prowadzenie raz w miesiącu ćwiczeń lo-gopedycznych we wszystkich grupach,
    7) organizacja i opieka nad gabinetem logopedycznym,
    8) prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami,
    9) wykonywanie innych czynności związanych z zajmowanym stanowiskiem i organiza-cją pracy Żłobka, a zleconych przez Dyrektora.
  1. Do zadań na stanowisku pracy – pomoc opiekuna należy:
    1) czuwanie nad bezpieczeństwem i estetycznym wyglądem dzieci:
    a) pomoc opiekunowi w ubieraniu i rozbieraniu dzieci w sali i w szatni,
    b) pomoc w opiece nad dziećmi podczas spacerów i wycieczek,
    c) przygotowywanie i sprzątanie leżaków,
    d) czuwanie nad wypoczynkiem dzieci,
    e) przygotowanie do posiłków, karmienie, pomoc dzieciom w czasie spożywania po-siłków,
    f) opieka nad dziećmi w sali,
    g) pomoc opiekunowi podczas zajęć,
    h) wykonywanie czynności higienicznych w opiece nad dziećmi,
    i) pomoc opiekunowi w roztaczaniu opieki nad dzieckiem chorym, do czasu przybycia rodziców,
    j) usuwanie wszelkich dostrzeżonych braków i błędów grożących wypadkiem lub mo-gących przynieść szkodę zdrowiu dzieci, jeśli usunięcie ich we własnym zakresie jest niemożliwe, zgłaszanie dyrektorowi żłobka,
    k) otaczanie dziecka opieką od chwili przyjęcia dziecka od osoby przyprowadzającej je do żłobka,
    l) czuwanie nad zgodnym z procedurami wydawaniem dzieci odchodzących do domu,
    2) dbałość o zabezpieczenie placówki w godzinach pracy:
    a) kontrola zamknięcia drzwi wejściowych
    b) otwieranie drzwi interesantom
    c) powiadamianie dyrektora żłobka lub osób upoważnionych o przybyłych osobach z zewnątrz
    3) dbałość o zabezpieczenie placówki po zakończeniu pracy:
    a) sprawdzenie kurków wodociągowych,
    b) wygaszanie świateł w pomieszczeniach żłobka,
    c) zamkniecie drzwi i okien w pomieszczeniach żłobka,
    d) zabezpieczenie kluczy do pomieszczeń – zawieszenie w gablocie,
    4) oprócz czynności codziennych pomoc opiekuna ma obowiązek:
    a) współpracować z opiekunami grup nad podnoszeniem estetyki pomieszczeń żłobka,
    b) współpracować z opiekunami grup i woźną w czasie remontów,
    5) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających z organi-zacji pracy i potrzeb żłobka.
  1. Do zadań na stanowisku pracy – intendent należy:
    1) posiadanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do korzystania z urządzeń biurowych: komputera, kserokopiarki, niszczarki, itp.,
    2) posługiwanie się sprzętem komputerowym w codziennej pracy. Stosowanie odpowied-nich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiąza-nia zadania. Wykorzystywanie programów: Microsoft Word, Microsoft Excel, oraz programów specjalistycznych,
    3) odpowiedzialne i systematyczne zapotrzebowanie bloku żywieniowego w artykuły żywnościowe ich przyjęcie, rozmieszczenie w magazynach i wypełnienie rejestrów i arkuszy kontroli zgodnie z przepisami HACCP,
    4) nadzór nad prawidłowością współpracy w zakresie żywienia z Przedszkolem Miejskim nr 2 w Łukowie,
    5) codzienne wydawanie z magazynu artykułów spożywczych do przygotowania posiłków przez Przedszkole Miejskie nr 2 w Łukowie po uprzednim wpisaniu do zeszytu i na-stępnie do dziennika żywieniowego,
    6) dbałość o należyte i zgodne z normami zapasy produktów żywnościowych,
    7) przestrzeganie terminów przydatności do spożycia artykułów znajdujących się w maga-zynie i właściwe ich zabezpieczenie przed zniszczeniem,
    8) sprawdzanie zgodności zakupu z faktur, systematyczne rozpisywanie zakupionego to-waru zgodnie z zapotrzebowaniem,
    9) prowadzenie kartotek magazynowych, sporządzanie co miesiąc rozliczenia i zestawienia magazynowego,
    10) sprawowanie fachowego nadzoru nad sporządzaniem posiłków i ich prawidłowym wy-dawaniem, dbanie o ich kaloryczność zgodną z normami żywienia zbiorowego dzieci, w związku z tym nadzorowanie pracy bloku żywieniowego,
    11) utrzymania się w stawce żywieniowej,
    12) prowadzenie ewidencji dzieci i naliczanie odpłatności za żłobek,
    13) przekazywanie informacji rodzicom dotyczących odpłatności za żłobek,
    14) egzekwowanie od rodziców wpłat za żłobek w określonej i zatwierdzonej wysokości,
    15) udzielanie niezbędnych informacji rodzicom,
    16) sporządzanie jadłospisów na okres 10 dni, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    17) prowadzenie działalności żłobka w zakresie bezpieczeństwa zdrowotności żywności i żywienia, zgodnie z wymogami organu nadzoru sanitarnego,
    18) sprawowanie kontroli wewnętrznej warunków sanitarnych we wszystkich etapach do-starczania żywności zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    19) prowadzenie dokumentacji dotyczącej żywienia dzieci,
    20) prowadzenie racjonalnej i oszczędnej gospodarki materiałowej oraz zgłaszanie wnio-sków w tym zakresie,
    21) przestrzegania zasad współżycia społecznego i przestrzegania tajemnicy służbowej,
    22) terminowe wykonywanie badań okresowych i profilaktycznych zgodnie z przepisami,
    23) przestrzeganie przepisów sanitarno -higienicznych, BHP i przeciwpożarowych,
    24) uczestniczenie w kasacjach i spisach z natury majątku bloku żywieniowego,
    25) zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać odpowiednią wiedzę,
    26) bieżące śledzenie przepisów prawa dotyczących żłobka,
    27) prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania,
    28) w zakresie nieprawidłowego kierowania żywieniem ponosi odpowiedzialność materialną i dyscyplinarną,
    29) utraty prawa wniesienia pretensji do dostawców, niedostatecznych oględzin lub wybra-kowanych towarów,
    30) współudział w komisji inwentaryzacyjnej,
    31) w zakresie nieprawidłowego prowadzenia obsługi biurowej i materiałowej żłobka ponosi odpowiedzialność materialną i dyscyplinarną.
  1. Do zadań na stanowisku pracy – konserwator należy:
    1) Nadzór nad całym obiektem:
    – codzienną kontrolę zabezpieczenia przed pożarem, kradzieżą,
    – dbanie o stan techniczny sprzętu żłobkowego,
    – dokonywanie napraw sprzętu, maszyn i urządzeń,
    – zgłaszanie dyrektorowi poważnych usterek,
    – alarmowanie dyrektora żłobka w przypadku zaistnienia stanu zagrożenia zdrowia, życia czy mienia,
    – utrzymywanie w stanie używalności urządzeń grzewczych w żłobku,
    – obsługa urządzeń grzewczych w okresie sezonu grzewczego,
    – ochrona sprzętu ogrodowego przed dewastacją.
    2) Utrzymanie czystości w ogrodzie, na placu zabaw i wokół budynku żłobka:
    – zamiatanie, odśnieżanie, posypywanie piachem (zależnie od potrzeb) całego terenu wokół budynku i na zewnątrz ogrodzenia,
    – pielęgnacja roślin w ogrodzie, koszenie trawy,
    – utrzymanie w czystości tarasów, schodów i śmietnika,
    – dezynfekcja piachu w piaskownicach.
    3) Prace organizacyjno-porządkowe:
    – dokonywanie zakupów artykułów spożywczych oraz innych niezbędnych do funk-cjonowania żłobka wg dyspozycji intendenta,
    – przestrzeganie przepisów BHP, ppoż. oraz dyscypliny pracy,
    – odpowiedzialność materialna za powierzony sprzęt, narzędzia materiały i oszczędne nimi gospodarowanie,
    – dostarczanie posiłków z Przedszkola Miejskiego nr 2 w Łukowie do Żłobka Miejskiego Nr 1 w Łukowie
    – wykonywanie innych poleceń dyrektora związanych z organizacją pracy w żłobku.
  1. Do zadań na stanowisku pracy – woźny/woźnego należy:
    1) sprzątanie:
    a) codziennie: utrzymywanie we wzorowej czystości sali i pomieszczeń przydzielo-nych do sprzątania
    b) zamiatanie, odkurzanie ścieranie kurzu na mokro ze sprzętów, zabawek, pomocy dydaktycznych, parapetów, półek,
    c) mycie umywalek, sedesów, wraz z glazurą z użyciem środków dezynfekujących,
    d) sprzątanie sali oraz pomocy po zajęciach programowych,
    e) zmiana fartuchów ochronnych,
    f) mycie okien, drzwi, lamperii, parapetów, glazury, mycie podłóg,
    2) organizacja posiłków:
    a) przynoszenie naczyń do sal nie wcześniej niż na 15 min przed posiłkiem,
    b) rozdawanie cztery razy dziennie właściwych porcji dzieciom wg ilości podanej do kuchni,
    c) estetyczne podawanie posiłków,
    d) przestrzeganie obowiązku wydawania ciepłych posiłków,
    e) pomoc przy karmieniu dzieci,
    f) zmywanie i wyparzanie naczyń po każdym posiłku,
    3) opieka nad dziećmi:
    a) pomoc dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się przed wyjściem na dwór,
    b) opieka w czasie spacerów i wycieczek,
    c) pomoc przy myciu rąk, korzystaniu z toalety,
    d) pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających,
    4) przestrzeganie przepisów Bezpieczeństwa i Higieny Pracy:
    a) odpowiednie zabezpieczanie przed dziećmi produktów chemicznych pobranych do utrzymania czystości, oszczędne gospodarowanie nimi,
    b) udział w szkoleniach,
    c) zgłaszanie dyrektorowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu,
    5) gospodarka materiałowa:
    a) kwitowanie pobranych przedmiotów i środków do utrzymania czystości, sprzętów, pomocy, znajomość stanu posiadania,
    b) umiejętne posługiwanie się sprzętem mechanicznym i elektrycznym,
    c) zabezpieczanie przed kradzieżą rzeczy i przedmiotów znajdujących się w żłobku,
    d) dbałość o powierzony sprzęt, rośliny,
    e) odpowiedzialność materialna za przydzielony sprzęt do sprzątania, odzież ochronną oraz sprzęt i rzeczy znajdujące się w pomieszczeniach przydzielonych do sprząta-nia,
    6) sprawy ogólne:
    a) nieudzielanie rodzicom informacji na temat dzieci – jest to zadaniem opiekuna,
    b) dbałość o dobre stosunki wśród współpracowników,
    c) wykonywanie badań profilaktycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    e) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy żłobka.

12. Dyrektor Żłobka jest zwierzchnikiem w stosunku do wszystkich pracowników Żłobka i sprawuje nad nimi nadzór. Na okres nieobecności pracowników w pracy, ich zastępców (o ile nie są wcześniej ustaleni) wyznacza Dyrektor Żłobka.

V. Zobowiązania pracowników:Postanowienia ogólne
§ 10

  1. dbać o rzetelne wykonywanie zadań,
  2. przestrzegać przepisów prawa,
  3. wykonywać zadania sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
  4. zachowywać uprzejmość i życzliwość w kontaktach osobistych,
  5. zachowywać się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
  6. stale podnosić kwalifikacje zawodowe i doskonalić się w wykonywaniu powierzonych im zadań,
  7. informować niezwłocznie bezpośredniego przełożonego o problemach związanych z realizacją obowiązków zawodowych.

VI. Zasady obsługi interesantów
§ 11

  1. Przyjęcia interesantów odbywają się po wcześniejszym ustaleniu terminu z Dyrektorem Żłobka.
  2. Bezpośredni nadzór nad przebiegiem załatwiania spraw pełni Dyrektor Żłobka.

VII. Prawa dziecka
§ 12

Dzieci w Żłobku mają prawa wynikające z praw dziecka, w szczególności do:

  1. akceptacji takim jakim jest,
  2. równego traktowania,
  3. poszanowania godności osobistej, intymności i własności,
  4. opieki i ochrony,
  5. nietykalności fizycznej,
  6. ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej oraz psychicznej,
  7. wysłuchania i w miarę możliwości uwzględniania zdania i życzeń,
  8. poszanowania tradycji kulturowej i religijnej z poszanowaniem zwyczajów,
  9. zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
  10. aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy,
  11. odkrywania, pobudzania i wzmacniania własnego potencjału twórczego.
  12. przebywania na świeżym powietrzu,
  13. prawidłowego zaspakajania potrzeb żywieniowych,
  14. zaspakajania potrzeb emocjonalnych i ruchowych.

VIII. Współpraca Rodziców z kadrą Żłobka. Prawa i obowiązki rodziców
§ 13

  1. Rodzice/opiekunowie prawni dziecka, korzystającego z opieki Żłobka mają prawo do:
    1) pełnej i rzetelnej informacji na temat realizacji planu opiekuńczo-wychowawczego i edukacyjnego,
    2) pełnej i rzetelnej informacji na temat rozwoju psychofizycznego dziecka,
    3) wglądu do dokumentacji dziecka,
    4) uzyskiwania porad i wskazówek od opiekunów oraz specjalisty w rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
    5) wnoszenia skarg i wniosków oraz zastrzeżeń w zakresie wykonywania zadań przez Żłobek, zgodnie z obowiązującą w żłobku Procedurą skarg, wniosków i uwag,
    6) wyrażania opinii i wniosków na temat funkcjonowania Żłobka Dyrektorowi placówki oraz organowi sprawującemu nadzór merytoryczny nad placówką,
    7) udziału w zajęciach prowadzonych w Żłobku pod warunkiem wcześniejszego uzgodnienia z Dyrektorem terminu oraz stosowania się do zaleceń kadry opiekuńczej świadczącej opiekę nad dziećmi w trakcie prowadzonych zajęć.
  2. Do podstawowych obowiązków Rodziców dziecka należy:
    1) przestrzeganie zasad wynikających z zapisu w Statucie żłobka, Regulaminie organizacyjnym i innych obowiązujących dokumentach,
    2) zapoznania się z treścią zarządzeń, ogłoszeń, komunikatów,
    3) przyprowadzanie i odbieranie dziecka ze żłobka lub upoważnioną przez rodziców pełnoletnią osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
    4) terminowe uiszczanie opłat,
    5) informowanie o terminach nieobecności dziecka w żłobku według ustalonych zasad,
    6) w miarę możliwości uczestniczenie w zebraniach rodziców organizowanych w żłobku,
    7) zawiadamianie o każdorazowej zmianie miejsca zamieszkania lub numeru telefonu kontaktowego,
    8) przyprowadzanie dziecka do placówki po porannej toalecie, czyste (zmieniona pielucha, czysta głowa, obcięte paznokcie, czysta bielizna i ubranko).
  3. Opiekun / pielęgniarka ma obowiązek nie przyjąć dziecka z wyraźnymi oznakami choroby (chorobowe zmiany skórne, podniesiona temperatura, kaszel, ropny wyciek z oka, ucha, nosa itd.).
  4. Rodzice/ Opiekunowie zobowiązani są do zgłoszenia urazów i zmian widocznych na skórze dziecka, które miały miejsce poza placówką (siniaki, zadrapania, odparzenia, oparzenia, wysypki o podłożu alergicznym itd.).
  5. Dziecko wchodzące na grupę przekazywane jest przez Rodzica/Opiekuna prawnego pracownikowi żłobka. Zabrania się wpuszczania dziecka samego.
  6. Rodzic / Opiekun po odebraniu dziecka z grupy od pracownika żłobka staje się od tej chwili odpowiedzialny za jego bezpieczeństwo na terenie placówki.
  7. Zabrania się Rodzicom i dzieciom wchodzenia do pomieszczeń służbowych.
  8. Pracownicy żłobka zobowiązani są do natychmiastowego poinformowania rodziców lub opiekunów o wystąpieniu niepokojących zmian u dziecka takich jak podniesiona temperatura, wysypka, poważniejszy uraz, biegunka, wymioty. Jednocześnie rodzice lub opiekunowie zobowiązani są do jak najszybszego odebrania dziecka z placówki w chwili zgłoszenia wyżej wymienionych objawów.
  9. W przypadku stwierdzenia u dziecka choroby zakaźnej, rodzice zobowiązani
    są do natychmiastowego powiadomienia pracownika lub dyrektora Żłobka.
  10. Osobom nie posiadającym upoważnienia od Rodziców i nie legitymującym się dokumentem potwierdzającym tożsamość dzieci nie będą wydawane.
  11. Osobom będącym pod wpływem alkoholu i osobom niepełnoletnim dzieci nie będą wydawane.
  12. Za rzeczy pozostawione w szatniach Dyrektor i personel żłobka nie odpowiada
  13. Warunkiem uczęszczania dziecka do żłobka jest bezwzględne przestrzeganie zasad panujących w placówce.
  14. Skargi i wnioski oraz uwagi można składać w formie ustnej i pisemnej bezpośrednio do Dyrektora Żłobka lub umieścić w skrzynce skarg, wniosków i uwag znajdującej się w holu żłobka. Rozpatrywanie skarg, wniosków i uwag prowadzone jest zgodnie z obowiązującą w żłobku Procedurą skarg, wniosków i uwag.

IX. Postanowienia końcowe
§ 1
4

  1. Dyrektor Żłobka podpisuje dokumenty wynikające z realizacji zadań powierzonych mu zgodnie z niniejszym Regulaminem i zakresem czynności, związane z organizacją
    i funkcjonowaniem Żłobka.
  2. Wszyscy pracownicy Żłobka są pouczeni o zasadach bezpieczeństwa i higieny zgodnie
    z obowiązującymi przepisami.
  3. Wszyscy pracownicy mają dostęp do kluczy do poszczególnych pomieszczeń, które są przechowywane i wydawane zgodnie z instrukcją, załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu.

§ 15

Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załączniki:

  1. Ramowy rozkład dnia obowiązujący w Żłobku Miejskim Nr 1 w Łukowie
  2. Umowa korzystania z Usług Żłobka Miejskiego nr 1 w Łukowie
  3. Instrukcja przechowywania i wydawania kluczy w Żłobku Miejskim Nr 1 w Łukowie.