jQuery(document).ready((function($){function t(t){var i=t.attr("id"),r=t.attr("class"),n=t.attr("src");n.endsWith("svg")?$.get(n,(function(s){var o=$(s).find("svg"),a=o.attr("id");void 0===i?void 0===a?(i="svg-replaced-"+e,o=o.attr("id",i)):i=a:o=o.attr("id",i),void 0!==r&&(o=o.attr("class",r+" replaced-svg svg-replaced-"+e)),o=o.removeAttr("xmlns:a"),"on"===frontSanitizationEnabled&&""!=o[0].outerHTML&&(console.log("Sanitizing SVG:",n),o=DOMPurify.sanitize(o[0].outerHTML)),t.replaceWith(o),$(document).trigger("svg.loaded",[i]),e++}),"xml").fail((function(){console.error("Failed to load SVG:",n)})):console.log("Not an SVG:",n)}let e=0;(bodhisvgsInlineSupport=function(){var e;console.log("Running bodhisvgsInlineSupport"),"true"===ForceInlineSVGActive&&jQuery("img").each((function(){void 0!==jQuery(this).attr("src")&&!1!==jQuery(this).attr("src")&&jQuery(this).attr("src").match(/\.(svg)/)&&(jQuery(this).hasClass(cssTarget.ForceInlineSVG)||jQuery(this).addClass(cssTarget.ForceInlineSVG))})),String.prototype.endsWith||(String.prototype.endsWith=function(t,e){var i=this.toString();("number"!=typeof e||!isFinite(e)||Math.floor(e)!==e||e>i.length)&&(e=i.length),e-=t.length;var r=i.lastIndexOf(t,e);return-1!==r&&r===e}),String.prototype.endsWith=function(t){var e=this.length-t.length;return e>=0&&this.lastIndexOf(t)===e},e="true"===ForceInlineSVGActive?"img."!==cssTarget.Bodhi?cssTarget.Bodhi:"img.style-svg":"img."!==cssTarget?cssTarget.Bodhi:"img.style-svg",console.log("Initial target:",e),"string"==typeof e?(e=e.replace("img",""),console.log("Modified target:",e),$(e).each((function(e){void 0!==$(this).attr("src")&&!1!==$(this).attr("src")?t($(this)):$(this).find("img").each((function(e){void 0!==$(this).attr("src")&&!1!==$(this).attr("src")&&t($(this))}))}))):console.error("Target is not a string:",e)})()}));{"id":12570,"date":"2024-07-09T07:52:36","date_gmt":"2024-07-09T05:52:36","guid":{"rendered":"http:\/\/zlobek.lukow.pl\/?page_id=12570"},"modified":"2024-07-09T07:55:59","modified_gmt":"2024-07-09T05:55:59","slug":"standardy-ochrony-dzieci-przed-krzywdzeniem","status":"publish","type":"page","link":"http:\/\/zlobek.lukow.pl\/index.php\/dla-rodzicow\/standardy-ochrony-dzieci-przed-krzywdzeniem\/","title":{"rendered":"Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem"},"content":{"rendered":"

Dobro i bezpiecze\u0144stwo dzieci w \u017b\u0142obku Miejskim Nr 1\u00a0 s\u0105 priorytetem wszelkich dzia\u0142a\u0144 podejmowanych przez pracownik\u00f3w \u017b\u0142obka na rzecz dzieci. Pracownik \u017b\u0142obka traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzgl\u0119dnia jego potrzeby. \u017b\u0142obek realizuj\u0105c zadania, dzia\u0142a w ramach obowi\u0105zuj\u0105cego prawa, obowi\u0105zuj\u0105cych w nim przepis\u00f3w wewn\u0119trznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest, by pracownik \u017b\u0142obka stosowa\u0142 wobec dziecka jakiekolwiek formy przemocy.<\/p>\n

Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem w \u017b\u0142obku Miejskim Nr 1 w \u0141ukowie<\/strong><\/p>\n

Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem okre\u015bla procedury interwencji, dzia\u0142ania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji gdy do krzywdzenia dosz\u0142o \u2013 okre\u015bla zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutk\u00f3w poprzez prawid\u0142ow\u0105 i efektywn\u0105 pomoc dziecku oraz wskazuje odpowiedzialno\u015b\u0107 os\u00f3b zatrudnionych w \u017b\u0142obku za bezpiecze\u0144stwo dzieci do niego ucz\u0119szczaj\u0105cych.<\/p>\n

Niniejsze Standardy ochrony ma\u0142oletnich przed krzywdzeniem zosta\u0142y opublikowane na stronie internetowej \u017b\u0142obka (zlobek@um.lukow.pl). S\u0105 szeroko promowane w\u015br\u00f3d ca\u0142ego personelu, rodzic\u00f3w i dzieci ucz\u0119szczaj\u0105cych do \u017b\u0142obka. Poszczeg\u00f3lne grupy s\u0105 z poni\u017cszymi Standardami aktywnie zapoznawane poprzez prowadzone dzia\u0142ania edukacyjne i informacyjne.<\/p>\n

Rozdzia\u0142 I<\/strong><\/p>\n

Obszary Standard\u00f3w Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem<\/strong><\/p>\n

\u00a7 1<\/b><\/p>\n

Standardy Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem tworz\u0105 bezpieczne i przyjazne \u015brodowisko \u017b\u0142obka. Obejmuj\u0105 cztery obszary:<\/p>\n

    \n
  1. Polityk\u0119 Ochrony Dzieci, kt\u00f3ra okre\u015bla:\n
      \n
    1. zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w \u017b\u0142obku;<\/li>\n
    2. zasady bezpiecznych relacji personel \u2013 dziecko;<\/li>\n
    3. zasady reagowania w \u017b\u0142obku na przypadki podejrzenia, \u017ce dziecko do\u015bwiadcza krzywdzenia<\/li>\n
    4. zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci,<\/li>\n
    5. zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i medi\u00f3w elektronicznych,<\/li>\n<\/ol>\n<\/li>\n
    6. personel \u2013 obszar, kt\u00f3ry okre\u015bla:\n
        \n
      1. zasady rekrutacji personelu pracuj\u0105cego z dzie\u0107mi w \u017b\u0142obku, w tym obowi\u0105zek uzyskiwania danych z Rejestru Sprawc\u00f3w Przest\u0119pstw na Tle Seksualnym o ka\u017cdym cz\u0142onku personelu oraz, (gdy jest to dozwolone przepisami obowi\u0105zuj\u0105cego prawa) informacji z Krajowego Rejestru Karnego (np.: w przypadku zatrudnienia w \u017c\u0142obku opiekuna, dyrektora, wolontariusza, po\u0142o\u017cnej lub piel\u0119gniarki), a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania o\u015bwiadczenia personelu dotycz\u0105cego niekaralno\u015bci lub braku tocz\u0105cych si\u0119 post\u0119powa\u0144 karnych lub dyscyplinarnych za przest\u0119pstwa przeciwko wolno\u015bci seksualnej i obyczajno\u015bci oraz przest\u0119pstwa z u\u017cyciem przemocy na szkod\u0119 ma\u0142oletniego;<\/li>\n
      2. zasady bezpiecznych relacji personelu \u017b\u0142obka z dzie\u0107mi, wskazuj\u0105ce jakie zachowania na jego terenie s\u0105 niedozwolone, a jakie po\u017c\u0105dane w kontakcie z dzieckiem;<\/li>\n
      3. zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagro\u017cenia, w zakresie:\n
          \n
        1. rozpoznawania symptom\u00f3w krzywdzenia dzieci,<\/li>\n
        2. procedur interwencji w przypadku podejrze\u0144 krzywdzenia,<\/li>\n
        3. odpowiedzialno\u015bci prawnej pracownik\u00f3w \u017b\u0142obka, zobowi\u0105zanych do podejmowania interwencji.<\/li>\n<\/ol>\n<\/li>\n
        4. zasady przygotowania personelu \u017b\u0142obka (pracuj\u0105cego z dzie\u0107mi i ich rodzicami\/opiekunami) do edukowania:\n
            \n
          1. dzieci na temat ochrony przed przemoc\u0105 i wykorzystywaniem,<\/li>\n
          2. rodzic\u00f3w\/opiekun\u00f3w dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemoc\u0105 i wykorzystywaniem.<\/li>\n<\/ol>\n<\/li>\n
          3. zasady dysponowania materia\u0142ami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodzic\u00f3w oraz aktywnego ich wykorzystania.<\/li>\n<\/ol>\n<\/li>\n
          4. procedury \u2013 obszar okre\u015blaj\u0105cy dzia\u0142ania, jakie nale\u017cy podj\u0105\u0107 w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagro\u017cenia jego bezpiecze\u0144stwa ze strony personelu \u017b\u0142obka, cz\u0142onk\u00f3w rodziny, r\u00f3wie\u015bnik\u00f3w i os\u00f3b obcych:\n
              \n
            1. zasady dysponowania przez \u017b\u0142obek danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, kt\u00f3re zajmuj\u0105 si\u0119 interwencj\u0105 i pomoc\u0105 w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, s\u0105d rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, o\u015brodek pomocy spo\u0142ecznej, plac\u00f3wki ochrony zdrowia), oraz zapewnienia do nich dost\u0119pu wszystkim pracownikom;<\/li>\n
            2. zasady eksponowania informacji dla dzieci na temat mo\u017cliwo\u015bci uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numer\u00f3w bezp\u0142atnych telefon\u00f3w zaufania dla dzieci i m\u0142odzie\u017cy.<\/li>\n<\/ol>\n<\/li>\n
            3. monitoring \u2013 obszar, kt\u00f3ry okre\u015bla:\n
                \n
              1. zasady weryfikacji przyj\u0119tych Standard\u00f3w Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem \u2013 przynajmniej raz w roku, ze szczeg\u00f3lnym uwzgl\u0119dnieniem analizy sytuacji zwi\u0105zanych z wyst\u0105pieniem zagro\u017cenia bezpiecze\u0144stwa dzieci;<\/li>\n
              2. zasady organizowania przez \u017b\u0142obek konsultacji z dzie\u0107mi i ich rodzicami\/opiekunami.<\/li>\n<\/ol>\n<\/li>\n<\/ol>\n

                Rozdzia\u0142 II<\/strong><\/p>\n

                S\u0142owniczek termin\u00f3w<\/strong><\/p>\n

                \u00a7 2<\/b><\/p>\n

                  \n
                1. Dziecko\/ma\u0142oletni \u2013 ka\u017cda osoba do uko\u0144czenia 18. roku \u017cycia.<\/li>\n
                2. Krzywdzenie dziecka \u2013 pope\u0142nienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkod\u0119 dziecka, lub zagro\u017cenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie. Rodzaje przemocy:\n
                    \n
                  1. przemoc fizyczna<\/strong> \u2013 jest to celowe uszkodzenie cia\u0142a, zadawanie b\u00f3lu lub gro\u017aba uszkodzenia cia\u0142a. Skutkiem przemocy fizycznej mog\u0105 by\u0107 z\u0142amania, siniaki, rany ci\u0119te, poparzenia, obra\u017cenia wewn\u0119trzne;<\/li>\n
                  2. przemoc emocjonalna<\/strong> \u2013 to powtarzaj\u0105ce si\u0119 poni\u017canie, upokarzanie i o\u015bmieszanie dziecka, wci\u0105ganie dziecka w konflikt os\u00f3b doros\u0142ych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i mi\u0142o\u015bci, stawianie dziecku wymaga\u0144 i oczekiwa\u0144, kt\u00f3rym nie jest ono w stanie sprosta\u0107;<\/li>\n
                  3. przemoc seksualna<\/strong> \u2013 to anga\u017cowanie dziecka w aktywno\u015b\u0107 seksualn\u0105 przez osob\u0119 doros\u0142\u0105. Wykorzystywanie seksualne odnosi si\u0119 do zachowa\u0144 z kontaktem fizycznym oraz zachowania bez kontaktu fizycznego. Przemoc ta mo\u017ce by\u0107 jednorazowym incydentem lub powtarza\u0107 si\u0119 przez d\u0142u\u017cszy czas;<\/li>\n
                  4. zaniedbywanie<\/strong> \u2013 to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica\/opiekuna prawnego, niezapewnienie mu bezpiecze\u0144stwa, odpowiedniego jedzenia, ubra\u0144, schronienia, opieki medycznej, bezpiecze\u0144stwa, brak nadzoru w czasie wolnym oraz odpowiedniej opieki.<\/span><\/li>\n<\/ol>\n<\/li>\n
                  5. Personel \u2013 ka\u017cdy pracownik \u017b\u0142obka bez wzgl\u0119du na form\u0119 zatrudnienia, w tym wsp\u00f3\u0142pracownik, sta\u017cysta, wolontariusz lub inna osoba, kt\u00f3ra z racji pe\u0142nionej funkcji lub zada\u0144 ma (nawet potencjalny) kontakt z dzie\u0107mi.<\/li>\n
                  6. Opiekun dziecka \u2013 osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczeg\u00f3lno\u015bci jego rodzic lub opiekun prawny, a tak\u017ce rodzic zast\u0119pczy.<\/li>\n
                  7. Instytucja \u2013 ka\u017cda instytucja \u015bwiadcz\u0105ca us\u0142ugi dzieciom lub dzia\u0142aj\u0105ca na rzecz dzieci.<\/li>\n
                  8. Dyrektor \u2013 osoba (lub podmiot), kt\u00f3ra w strukturze \u017b\u0142obka jest uprawniona do podejmowania decyzji.<\/li>\n
                  9. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgod\u0119 co najmniej jednego z rodzic\u00f3w dziecka. W przypadku braku porozumienia mi\u0119dzy rodzicami dziecka konieczne jest poinformowanie rodzic\u00f3w o konieczno\u015bci rozstrzygni\u0119cia sprawy przez s\u0105d rodzinny.<\/li>\n
                  10. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora \u017b\u0142obka pracownik, sprawuj\u0105cy nadz\u00f3r nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie \u017b\u0142obka oraz nad bezpiecze\u0144stwem dzieci w Internecie.<\/li>\n
                  11. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Ma\u0142oletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora \u017b\u0142obka pracownik sprawuj\u0105cy nadz\u00f3r nad realizacj\u0105 niniejszych Standard\u00f3w Ochrony Ma\u0142oletnich przed krzywdzeniem.<\/li>\n
                  12. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umo\u017cliwiaj\u0105ce identyfikacj\u0119 dziecka.<\/li>\n<\/ol>\n

                    Rozdzia\u0142 III<\/strong><\/p>\n

                    Czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci \u2013 zasady rozpoznawania i reagowania<\/strong><\/p>\n

                    \u00a7 3<\/b><\/p>\n

                      \n
                    1. Rekrutacja pracownik\u00f3w \u017b\u0142obka odbywa si\u0119 zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady Rekrutacji stanowi\u0105 Za\u0142\u0105cznik nr 1 do niniejszych Standard\u00f3w.<\/li>\n
                    2. Pracownicy znaj\u0105 i stosuj\u0105 zasady bezpiecznych relacji personel \u2013 dziecko i dziecko \u2013 dziecko ustalone w \u017b\u0142obku. Zasady stanowi\u0105 Za\u0142\u0105cznik nr 2 do niniejszych Standard\u00f3w.<\/li>\n
                    3. Pracownicy \u017b\u0142obka posiadaj\u0105 wiedz\u0119 na temat czynnik\u00f3w ryzyka i symptom\u00f3w krzywdzenia dzieci i zwracaj\u0105 na nie uwag\u0119 w ramach wykonywanych obowi\u0105zk\u00f3w.<\/li>\n
                    4. Pracownicy \u017b\u0142obka monitoruj\u0105 sytuacj\u0119 i dobrostan dziecka.<\/li>\n
                    5. W przypadku zidentyfikowania czynnik\u00f3w ryzyka pracownicy \u017b\u0142obka podejmuj\u0105 rozmow\u0119 z rodzicami, przekazuj\u0105c informacje na temat dost\u0119pnej oferty wsparcia i motywuj\u0105c ich do szukania dla siebie pomocy.<\/li>\n<\/ol>\n

                      Rozdzia\u0142 IV<\/strong><\/p>\n

                      Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, \u017ce dziecko do\u015bwiadcza krzywdzenia<\/strong><\/p>\n

                      \u00a7 4<\/b><\/p>\n

                      W przypadku powzi\u0119cia przez pracownika \u017b\u0142obka podejrzenia, \u017ce dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowi\u0105zek sporz\u0105dzenia notatki s\u0142u\u017cbowej i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi \u017b\u0142obka.<\/p>\n

                      \u00a0\u00a7 5<\/b><\/strong><\/p>\n

                        \n
                      1. Po uzyskaniu informacji, dyrektor \u017b\u0142obka wzywa opiekun\u00f3w\/rodzic\u00f3w dziecka, kt\u00f3rego krzywdzenie podejrzewa i informuje ich o podejrzeniu.<\/li>\n
                      2. Wyznaczona przez dyrektora \u017b\u0142obka osoba sporz\u0105dza opis sytuacji \u017c\u0142obkowej i\u00a0rodzinnej dziecka na podstawie obserwacji i rozm\u00f3w z dzieckiem, opiekunem, piel\u0119gniark\u0105 sprawuj\u0105c\u0105 opiek\u0119 nad dzieckiem w \u017b\u0142obku oraz rodzicami dziecka oraz opracowuje plan pomocy dziecku.<\/li>\n
                      3. Plan pomocy dziecku powinien zawiera\u0107 wskazania dotycz\u0105ce:\n
                          \n
                        1. podj\u0119cia przez \u017b\u0142obek dzia\u0142a\u0144 w celu zapewnienia dziecku bezpiecze\u0144stwa, w tym zg\u0142oszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji, wsparcia, jakie zaoferuje dziecku \u017b\u0142obek;<\/li>\n
                        2. skierowania dziecka do specjalistycznej plac\u00f3wki pomocy dziecku, je\u017celi istnieje taka potrzeba.<\/li>\n<\/ol>\n<\/li>\n<\/ol>\n

                          \u00a76<\/b><\/p>\n

                            \n
                          1. W bardziej skomplikowanych przypadkach (dotycz\u0105cych np. wykorzystywania seksualnego lub zn\u0119cania si\u0119 fizycznego i psychicznego o du\u017cym nasileniu) dyrektor \u017b\u0142obka powo\u0142uje zesp\u00f3\u0142 interwencyjny, w sk\u0142ad kt\u00f3rego mog\u0105 wej\u015b\u0107: opiekun i piel\u0119gniarka sprawuj\u0105ca opiek\u0119 nad dzieckiem w \u017b\u0142obku, dyrektor \u017b\u0142obka, inni pracownicy maj\u0105cy wiedz\u0119 na temat skutk\u00f3w krzywdzenia dziecka lub o krzywdzonym dziecku.<\/li>\n
                          2. Zesp\u00f3\u0142 interwencyjny sporz\u0105dza plan pomocy dziecku, spe\u0142niaj\u0105cy wymogi okre\u015blone w \u00a7 5 pkt 3 niniejszych Standard\u00f3w, na podstawie opisu sporz\u0105dzonego przez opiekuna\/piel\u0119gniark\u0119 sprawuj\u0105cych opiek\u0119 nad dzieckiem w \u017b\u0142obku oraz innych, uzyskanych przez cz\u0142onk\u00f3w zespo\u0142u, informacji.<\/li>\n
                          3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zg\u0142osz\u0105 rodzice\/opiekunowie dziecka, dyrektor \u017b\u0142obka jest zobowi\u0105zany powo\u0142a\u0107 zesp\u00f3\u0142 interwencyjny.<\/li>\n
                          4. Zesp\u00f3\u0142, o kt\u00f3rym mowa w punkcie 3, wzywa rodzic\u00f3w\/opiekun\u00f3w dziecka na spotkanie wyja\u015bniaj\u0105ce, podczas kt\u00f3rego mo\u017ce zaproponowa\u0107 zdiagnozowanie zg\u0142aszanego podejrzenia w\u00a0zewn\u0119trznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporz\u0105dza si\u0119 protok\u00f3\u0142.<\/li>\n<\/ol>\n

                            \u00a7 7<\/b><\/p>\n

                              \n
                            1. Sporz\u0105dzony przez zesp\u00f3\u0142 interwencyjny plan pomocy dziecku wraz z zaleceniem wsp\u00f3\u0142pracy przy jego realizacji przedstawiany jest rodzicom\/opiekunom przez dyrektora \u017b\u0142obka.<\/li>\n
                            2. Dyrektor \u017b\u0142obka informuje rodzic\u00f3w\/opiekun\u00f3w o obowi\u0105zku \u017b\u0142obka \u2013 jako instytucji \u2013 zg\u0142oszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub s\u0105d rodzinny, o\u015brodek pomocy spo\u0142ecznej b\u0105d\u017a przewodnicz\u0105cy zespo\u0142u interdyscyplinarnego \u2013 procedura \u201eNiebieskiej Karty\u201d \u2013 w zale\u017cno\u015bci od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i\u00a0skorelowanej z nim interwencji).<\/li>\n<\/ol>\n

                              Uwaga! Pracownicy \u017b\u0142obka zawiadamiaj\u0105 przedstawicieli s\u0142u\u017cb O\u015brodka Pomocy Spo\u0142ecznej (gminnego\/miejskiego) o konieczno\u015bci rozpocz\u0119cia procedury. Je\u015bli w szeregach \u017b\u0142obka zatrudnieni s\u0105 przedstawiciele s\u0142u\u017cb uprawnionych \u2013 np. ochrony zdrowia \u2013 w\u00f3wczas uczestnicz\u0105 oni w realizacji procedury \u201eNiebieskiej Karty\u201d, a tak\u017ce uprawnieni s\u0105 do samodzielnego wszczynania procedury \u201eNiebieskiej Karty\u201d.<\/strong><\/p>\n

                              Po poinformowaniu rodzic\u00f3w\/opiekun\u00f3w ma\u0142oletniego przez dyrektora \u017b\u0142obka \u2013 zgodnie z punktem poprzedzaj\u0105cym \u2013 dyrektor sk\u0142ada zawiadomienie o podejrzeniu przest\u0119pstwa do prokuratury\/policji lub wniosek o wgl\u0105d w sytuacj\u0119 rodziny do s\u0105du rejonowego, wydzia\u0142u rodzinnego i nieletnich, o\u015brodka pomocy spo\u0142ecznej lub przesy\u0142a formularz \u201eNiebieska Karta \u2013 A\u201d do przewodnicz\u0105cego zespo\u0142u interdyscyplinarnego.<\/p>\n

                                \n
                              1. Dalszy tok post\u0119powania le\u017cy w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie 3.<\/li>\n
                              2. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zg\u0142osili rodzice\/opiekunowie ma\u0142oletniego, a\u00a0podejrzenie to nie zosta\u0142o potwierdzone \u2013 \u017b\u0142obek informuje o tym fakcie rodzic\u00f3w\/opiekun\u00f3w dziecka na pi\u015bmie.<\/li>\n<\/ol>\n

                                \u00a7 8<\/b><\/p>\n

                                  \n
                                1. Z przebiegu interwencji sporz\u0105dza si\u0119 kart\u0119 interwencji, kt\u00f3rej wz\u00f3r stanowi Za\u0142\u0105cznik nr 3 do niniejszych Standard\u00f3w. Kart\u0119 t\u0119 za\u0142\u0105cza si\u0119 do dokumentacji dziecka w \u017b\u0142obku.<\/li>\n
                                2. Wszyscy pracownicy \u017b\u0142obka i inne osoby, kt\u00f3re w zwi\u0105zku z wykonywaniem obowi\u0105zk\u00f3w s\u0142u\u017cbowych podj\u0119\u0142y informacj\u0119 o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym zwi\u0105zane, s\u0105 zobowi\u0105zani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wy\u0142\u0105czaj\u0105c informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach dzia\u0142a\u0144 interwencyjnych.<\/li>\n<\/ol>\n

                                  Rozdzia\u0142 V<\/strong><\/p>\n

                                  Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dziecka<\/strong><\/p>\n

                                  \u00a0\u00a7 9<\/b><\/p>\n

                                    \n
                                  1. \u017b\u0142obek, uznaj\u0105c prawo dziecka do prywatno\u015bci i ochrony d\u00f3br osobistych, zapewnia ochron\u0119 wizerunku dziecka, zapewnia najwy\u017csze standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowi\u0105zuj\u0105cymi przepisami prawa.<\/li>\n
                                  2. Wytyczne dotycz\u0105ce zasad ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci stanowi\u0105 Za\u0142\u0105cznik nr 4 do niniejszych Standard\u00f3w.<\/li>\n<\/ol>\n

                                    \u00a0\u00a7 10<\/b><\/strong><\/p>\n

                                      \n
                                    1. Pracownikowi \u017b\u0142obka nie wolno umo\u017cliwia\u0107 przedstawicielom medi\u00f3w utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie g\u0142osu dziecka) na jego terenie bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.<\/li>\n
                                    2. W celu uzyskania zgody, o kt\u00f3rej mowa w punkcie 1, pracownik \u017b\u0142obka mo\u017ce skontaktowa\u0107 si\u0119 z opiekunem dziecka, by uzyska\u0107 zgod\u0119 na nieodp\u0142atne wykorzystanie zarejestrowanego wizerunku dziecka i okre\u015bli\u0107, w jakim kontek\u015bcie b\u0119dzie wykorzystywany, np. \u017ce umieszczony zostanie na platformie YouTube w celach promocyjnych lub na stronie internetowej \u017b\u0142obka (niniejsza zgoda obejmuje wszelkie formy publikacji, w szczeg\u00f3lno\u015bci plakaty reklamowe, ulotki, drukowane materia\u0142y promocyjne, reklam\u0119 w gazetach i czasopismach oraz w internecie itp.), lub ustali\u0107 procedur\u0119 uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi medi\u00f3w danych kontaktowych do opiekuna dziecka \u2013 bez wiedzy i zgody tego opiekuna.<\/li>\n<\/ol>\n

                                      \u00a0\u00a7 11<\/b><\/strong><\/p>\n

                                      Upublicznienie przez pracownika \u017b\u0142obka wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. Uwaga!<\/strong> Je\u017celi wizerunek dziecka stanowi jedynie szczeg\u00f3\u0142 ca\u0142o\u015bci, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.<\/strong><\/p>\n

                                      Rozdzia\u0142 VI<\/strong><\/p>\n

                                      Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i medi\u00f3w elektronicznych w \u017b\u0142obku<\/strong><\/p>\n

                                      \u00a7 12<\/b><\/p>\n

                                        \n
                                      1. \u017b\u0142obek, zapewniaj\u0105c dzieciom dost\u0119p do Internetu, podejmuje dzia\u0142ania zabezpieczaj\u0105ce dzieci przed dost\u0119pem do tre\u015bci, kt\u00f3re mog\u0105 stanowi\u0107 zagro\u017cenie dla ich prawid\u0142owego rozwoju. W szczeg\u00f3lno\u015bci instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczaj\u0105ce. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i medi\u00f3w elektronicznych stanowi\u0105 Za\u0142\u0105cznik nr 5 do niniejszych Standard\u00f3w.<\/li>\n
                                      2. Na terenie \u017b\u0142obka dost\u0119p do Internetu mo\u017cliwy jest tylko pod nadzorem pracownika na zaj\u0119ciach z wykorzystaniem narz\u0119dzi i sprz\u0119tu komputerowego.<\/li>\n<\/ol>\n

                                        \u00a7 13<\/b><\/p>\n

                                          \n
                                        1. Osoba odpowiedzialna za dost\u0119p do Internetu w \u017b\u0142obku w porozumieniu z dyrektorem \u017b\u0142obka zabezpiecza sie\u0107 przed niebezpiecznymi tre\u015bciami, poprzez instalacj\u0119 i aktualizacj\u0119 odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.<\/li>\n
                                        2. Wymienione w punkcie 1 oprogramowanie jest aktualizowane w miar\u0119 potrzeb \u2013 przynajmniej raz w miesi\u0105cu.<\/li>\n<\/ol>\n

                                          Rozdzia\u0142 VII<\/strong><\/p>\n

                                          Monitoring stosowania Standar\u00f3w Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem<\/strong><\/p>\n

                                          \u00a7 14<\/b><\/p>\n

                                            \n
                                          1. Dyrektor \u017b\u0142obka wyznacza Anet\u0119 Gr\u0105dek – Inspektora Ochrony Danych Osobowych na osob\u0119 odpowiedzialn\u0105 za realizacj\u0119 i propagowanie Standard\u00f3w Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem w \u017b\u0142obku.<\/li>\n
                                          2. Osoba, o kt\u00f3rej mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standard\u00f3w, za reagowanie na sygna\u0142y naruszenia Standard\u00f3w, prowadzenie rejestru zg\u0142osze\u0144 oraz za proponowanie zmian w Standardach.<\/li>\n
                                          3. Osoba odpowiedzialna za realizacj\u0119 i propagowanie Standard\u00f3w ochrony ma\u0142oletnich przeprowadza w\u015br\u00f3d pracownik\u00f3w \u017b\u0142obka, raz na 12 miesi\u0119cy, ankiet\u0119 monitoruj\u0105c\u0105 poziom realizacji Standard\u00f3w. Wz\u00f3r ankiety stanowi Za\u0142\u0105cznik nr 6 do niniejszych Standard\u00f3w. W ankiecie pracownicy mog\u0105 proponowa\u0107 zmiany oraz wskazywa\u0107 naruszenia Standard\u00f3w.<\/li>\n
                                          4. Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoba odpowiedzialna za realizacj\u0119 i propagowanie Standard\u00f3w Ochrony Dzieci sporz\u0105dza raport z monitoringu, kt\u00f3ry nast\u0119pnie przekazuje dyrektorowi \u017b\u0142obka.<\/li>\n
                                          5. Dyrektor \u017b\u0142obka na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standard\u00f3w niezb\u0119dne zmiany i og\u0142asza je pracownikom, dzieciom i ich rodzicom\/opiekunom.<\/li>\n<\/ol>\n

                                            Rozdzia\u0142 VIII<\/strong><\/p>\n

                                            Przepisy ko\u0144cowe<\/strong><\/p>\n

                                            \u00a7 15<\/b><\/p>\n

                                              \n
                                            1. Niniejsze Standardy Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem wchodz\u0105 w \u017cycie z dniem og\u0142oszenia.<\/li>\n
                                            2. Og\u0142oszenie Standar\u00f3w nast\u0119puje poprzez wywieszenie na tablicy og\u0142osze\u0144 lub w innym widocznym miejscu w siedzibie \u017b\u0142obka lub zamieszczenie na stronie internetowej \u017b\u0142obka.<\/li>\n<\/ol>\n

                                               <\/p>\n

                                              ***<\/p>\n

                                               <\/p>\n

                                              Materia\u0142 opracowany zosta\u0142 na podstawie zapis\u00f3w ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy \u2013 Kodeks rodzinny i opieku\u0144czy oraz niekt\u00f3rych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606), kt\u00f3ra wprowadza termin \u201estandardy ochrony ma\u0142oletnich\u201d, oraz podr\u0119cznika Standardy ochrony dzieci w\u00a0\u017c\u0142obkach i plac\u00f3wkach o\u015bwiatowych<\/em> pod redakcj\u0105 Agaty Sotomskiej z Fundacji \u201eDajemy Dzieciom Si\u0142\u0119\u201d.<\/p>\n

                                               <\/p>\n

                                              DO POBRANIA:<\/strong><\/p>\n

                                              Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem w \u017b\u0142obku Miejskim Nr 1 w \u0141ukowie (plik PDF)<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

                                              Dobro i bezpiecze\u0144stwo dzieci w \u017b\u0142obku Miejskim Nr 1\u00a0 s\u0105 priorytetem wszelkich dzia\u0142a\u0144 podejmowanych przez pracownik\u00f3w \u017b\u0142obka na rzecz dzieci. Pracownik \u017b\u0142obka traktuje dziecko z […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":33,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"class_list":["post-12570","page","type-page","status-publish","hentry"],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/zlobek.lukow.pl\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/12570"}],"collection":[{"href":"http:\/\/zlobek.lukow.pl\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"http:\/\/zlobek.lukow.pl\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/zlobek.lukow.pl\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/zlobek.lukow.pl\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=12570"}],"version-history":[{"count":4,"href":"http:\/\/zlobek.lukow.pl\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/12570\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":12576,"href":"http:\/\/zlobek.lukow.pl\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/12570\/revisions\/12576"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/zlobek.lukow.pl\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/33"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/zlobek.lukow.pl\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=12570"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}